Bloggen voor je zaak.
Doe jij het? Of zou je ermee willen beginnen?
Maar…
Heb je twijfels of het wel iets is voor jou en je zaak? Of het niet te veel werk is en nauwelijks resultaten zal opleveren (als in: leads & klanten)? Voelt bloggen als een te grote investering van jouw kostbare tijd en geld?
Als je op een van deze vragen ‘ja’ hebt geantwoord is het belangrijk dat je twee punten over bloggen begrijpt:
- Het is belangrijk dat je niet te snel opgeeft met bloggen
- Bloggen is ontzettend veranderd de laatste jaren
Als je te vroeg opgeeft zou je die beslissing wel eens kunnen berouwen, omdat de effecten van actief bloggen pas na 10 maanden tot een jaar zichtbaar zijn.
De strijd om aandacht voor je blogs is veel harder geworden. De laatste vijf jaren is bloggen veranderd in een serieuze online marketing activiteit. Je moet dus ook tegen de grote jongens opboksen die veel geld en tijd in hun marketingstrategie kunnen pompen.
De frustratie die je voelt als bloggen niet meteen resultaten oplevert is normaal. Frustratie is echter onvermijdelijk.
Maar geef niet op. Bloggen is voor kleine ondernemingen en zelfstandigen een geweldige marketingstrategie.
Deze blog zal je laten zien waarom bloggen zo belangrijk is. Ik wil je ook inspireren zodat je niet stopt met jouw blog maar vastberaden verder blijft doen.
Waarom? Omdat bloggen nu eenmaal werkt als je er serieus mee bezig bent.
Twijfel je of #bloggen iets is voor jouw zaak? Lees de voordelen van bloggen voor #KMO en #zelfstandigen en laat je overtuigen! #onlinemarketing #inboundmarketing #ondernemen Click To TweetWaarom is bloggen belangrijk voor ondernemers?
1/ Een blog is een hulpmiddel om direct met klanten te communiceren door jouw ervaring, kennis en expertise te delen. Bloggen laat toe om met je doelgroep in gesprek te gaan. Het geeft potentiële klanten een plek om kennis te maken met jouw merk en jouw bedrijfscultuur. Hierdoor bouw je vertrouwen op.
2/ Het verbetert de zoekmachineoptimalisatie (SEO) van jouw website. Als je hoger rankt bij de zoekmachines verhoog je de kans dat mensen jouw bedrijf vinden als ze bepaalde gerichte vragen stellen in Google of op zoek zijn naar producten of diensten. Om meer te weten te komen over de kracht van SEO, start met onze basisblog over SEO.
3/ Het is een uitstekende manier om het bedrijf een gezicht te geven en mensen achter de schermen te laten meekijken. Je kan je merk laten beleven. Bloggen geeft je bedrijf een persoonlijkheid door boeiende verhalen te delen.
4/ Door het delen van jouw kennis en ervaringen over onderwerpen die te maken hebben met jouw werkzaamheden stijgt je expertstatus. Dit kan niet alleen potentiële klanten overtuigen, maar helpt ook om je netwerk op te bouwen.
3 blogging statistieken die voor zich spreken
Nog niet overtuigd? Hier zijn een aantal statistieken die er geen twijfel over laten dat bloggen een goede marketingstrategie is, óók voor kleine ondernemingen en zelfstandigen:
1/ Vertrouwen opbouwen. Blogs werden beoordeeld als de vijfde meest betrouwbare bron van accurate online informatie (bron: Search Engine People). Dus als je vertrouwen wilt opbouwen met je doelgroep is een blog starten een uitstekend idee.
2/ Meer leads genereren. Kleine ondernemingen (KMO’s en zelfstandigen) die bloggen krijgen 126% meer leads dan bedrijven die niet bloggen (bron: Think Creative). Dit cijfer geeft aan dat het wél de moeite is om te bloggen als kleine ondernemer, of het toch in ieder geval toe te voegen aan je marketingmix.
3/ Aankoopbeslissing beïnvloeden. Alvorens mensen een aankoopbeslissing nemen, leest 47% drie tot vijf stukjes inhoud (blog bijvoorbeeld) om zich te informeren (bron: Hubspot). De grootste hindernis om online zaken te doen is het gebrek aan vertrouwen. Daarom is een blog een goede manier om op het verkoopproces te starten door het geven van informatie en expertise.
Bron: de statistieken komen uit een artikel van Express Writers.
Blogging tips voor kleine ondernemingen en zelfstandigen
1/ Alles start met een strategie
Beslis waarom je wil bloggen en wat de doelen zijn. Wil je een blog om meer leads te verzamelen? Je e-maillijst te doen groeien? Te communiceren met je klanten? Je online aanwezigheid te versterken? Een expert in je vakgebied te worden? Als je de belangrijkste doelen hebt geïdentificeerd kan je veel duidelijker de aard van je blog bepalen.
2/ Bepaal je doelgroep
Voor wie schrijf je? Schrijven gaat veel makkelijker als je een duidelijke lezer voor ogen hebt. Schrijf daarom ook in de ik-vorm, dat maakt je blog persoonlijker. Weet wat je doelgroep wil lezen. Vertrek altijd vanuit zijn of haar leefwereld, problemen en dromen. Wat willen ze? Waar zijn ze in geïnteresseerd? Welke vragen hebben ze? Een ultieme tip: schrijf alsof je persoonlijk met je klanten praat.
3/ Vind goede ideeën voor je blog
Hoe je altijd nieuwe inspiratie vindt voor je blog hebben we uitgebreid behandeld in een vorige blogpost: daarin beschreven we een aantal gratis tools die je kunnen helpen om nieuwe thema’s te vinden. Als je net met bloggen begint kan je een blad papier nemen en alvast een aantal onderwerpen die in je hoofd opkomen noteren. Als je er regelmatig mee bezig bent komen nieuwe ideeën vaak spontaan in je op. Goede blogging onderwerpen zijn bijvoorbeeld de alledaagse activiteiten in je onderneming. Laat mensen meekijken achter de schermen. Ook tips om klanten te helpen. En vragen die je krijgt van klanten, want als één klant het vraagt, lopen er waarschijnlijk nog meer mensen rond met dezelfde vragen. Je kan ook resultaten die jouw klanten bereikt hebben met jouw product of dienst delen.
4/ Zorg voor regelmaat
Probeer een vast moment te vinden om je blogs te schrijven, te publiceren en te promoten. Dit dient niet alleen als stok achter de deur voor als je een keer eens geen zin hebt, maar consistent blijven creëert ook vertrouwen en verwachtingen van je volgers. Houd een aantal blogs in voorraad om drukkere periodes te overbruggen.
5/ Optimaliseer je blogs
SEO is ontzettend belangrijk als je blogs schrijft omdat het de kans verhoogt dat je beter gevonden wordt door jouw doelgroep. We hebben een uitgebreide, stap voor stap handleiding geschreven om je blogposts te optimaliseren: copywriting voor Google én voor je lezers.
6/ Stress niet
Voel je niet verplicht om wekelijks te bloggen als je al op voorhand weet dat je hier geen tijd voor hebt. Bloggen moet leuk blijven, want het is een manier om te laten zien aan de buitenwereld waar jij dagelijks mee bezig bent. Het is een manier om je bedrijf of zaak in de kijker te zetten. Dat moet dus leuk zijn en geen taakje.
6/ Kwaliteit boven kwantiteit
Als je geen tijd of zin hebt, schrijf dan niet snel-snel iets van slechte kwaliteit om toch maar iets gepost te hebben. Dat werkt tegendraads. Kwaliteit gaat boven kwantiteit. Creëer enkel interessante inhoud die je doelgroep ook écht wil lezen.
Conclusie: waarom blog jij nog niet?
Wat houdt jou tegen om met zakelijk bloggen te beginnen? Hebben de argumenten in dit artikel je overtuigd? Kort samengevat, als je blogt voor je zaak, dat wil zeggen: interessante, nieuwe en relevante inhoud over belangrijke thema’s in je vakgebied schrijven, dan help je jouw ideale klanten door hen een oplossing voor hun probleem te bieden. Of een antwoord op hun vragen. Je creëert ook nieuwe websitepagina’s die door Google geïndexeerd kunnen worden, wat weer heel goed is voor SEO. Dit leidt tot hogere rankings bij zoekmachine resultaten en dus meer kans dat jouw website gevonden wordt en beschouwd wordt als een vertrouwde bron van informatie. Een win-win situatie dus.
Natuurlijk, het is veel werk, maar met een gerichte focus, een een goede strategie, kan je de strijd om lezers – en dus klanten – winnen.
Wil je bloggen voor je zaak maar heb je echt geen tijd of geen zin om te schrijven? Contacteer ons dan, wij nemen je het blogging werk graag uit handen. Want schrijven en bloggen is iets wat wij heel graag doen (bewijs: al onze blogs :)).
Meer lezen over bloggen?
Check dan ook deze blogs:
11 beste tips voor een succesvolle blog
Geen inspiratie voor je blog? Met deze tools bouw je een sterke contentstrategie op
Mix je content: 9 verschillende soorten blogposts voor effectieve contentmarketing

Hallo, ik ben Marijke Hermans, SEO copywriter, online marketing coach en zaakvoerder van Vertelpunt communicatie- en adviesbureau. Ik help ondernemers om hun verhaal te vertellen en online zichtbaar te worden zodat zij meer droomklanten aantrekken en het leven kunnen leiden waar zij van dromen. Want – ik weet wel – online marketing is een uitdaging: je weet niet waar te beginnen, wat het beste werkt en hoe je alle nieuwe trends opvolgt. Geen nood, want dat is net wat ik graag doe! Ik verslind dagelijks podcasts, blogs en online webinars over social media, SEO, online marketing en copywriting.