fbpx

Waarom corporate storytelling voor iedere KMO een must is: tips & tricks

Hoe bereik je meer impact met je bedrijf? Hoe bouw je een positief imago op? Met een sterk bedrijfsverhaal, ook wel business storytelling of corporate storytelling genoemd. Storytelling is “het delen van een verhaal gelinkt aan een bedrijfsboodschap. Zo inspireer je en zet je je publiek aan tot de actie die je wenst.” Als bedrijf of als bedrijfsleider kan je verhalen gebruiken om vertrouwen op de bouwen, meer impact te hebben met je boodschap en klanten, werknemers en partners emotioneel te betrekken bij jouw merk. 

De kracht van het verhaal

“Er was eens …”. Hoe vaak heb je niet ademloos geluisterd toen je vader of moeder een verhaaltje begon te vertellen? Misschien wel uit je favoriete boek of, nog beter, een verhaal dat ze zelf verzonnen hadden. En herinner je je die verhalen nog? Weet je ook nog hoe je je daarbij voelde? Hoogstwaarschijnlijk wel, want informatie die tot ons komt in verhaalvorm onthouden we beter omdat ze emoties oproepen.

Onderschat de kracht van het verhaal niet. Je vertelt/aanhoort er dagelijks tientallen. Een collega of werknemer vertelt dat er iets is gebeurd onderweg. Een verhaal. Je praat met een collega over de Voka receptie van gisterenavond. Een verhaal. Je vertelt je partner hoe het was op kantoor. Een verhaal … Kortom, het leven steekt vol verhalen, zelfs al beseffen we het niet.

De kracht van het verhaal ligt erin dat het je dwingt je verbeelding te gebruiken. Verhalen zijn concreet en brengen ratio en emotie samen. Daarom zijn ze enorm efficient in het overbrengen van een boodschap.

Zijn verhalen belangrijk? Ja, want onderzoek heeft uitgewezen dat 70% van alles wat we weten tot ons gekomen is in de vorm van een verhaal. Dat komt omdat onze hersenen blijkbaar uitgerust zijn om verhalen op te nemen. Psychologisch onderzoek heeft aangetoond dat we de informatie die we in de vorm van een verhaal toegediend krijgen, makkelijker in stukjes kunnen kappen en absorberen. We zijn dan ook gefocust op verhalen. Je hebt het misschien zelf al meegemaakt dat je naar een lezing zat te luisteren en je gedachten voelde wegdrijven. Tot de spreker plots zei: ‘Laat me daar een mooi verhaal over vertellen.’ Prompt ben je met de aandacht weer bij de zaak.

Waarom is corporate storytelling zo belangrijk?

Wij zijn niet de enige die overtuigd zijn van de kracht van het verhaal. Psychologisch onderzoek heeft ontdekt dat boodschappen efficiënter worden overgebracht en dus een blijvende indruk achterlaten door de combinatie van feiten, cijfers en details met emoties, kleuren en beelden.

De informatie die we in de vorm van een verhaal toegediend krijgen, blijft makkelijker hangen omdat ze ons dwingen onze verbeelding te gebruiken. In tegenstelling tot televisie en films: die leveren instant beelden waar de verbeelding niets mee aan kan vangen.

Verhalen creëren verbindingen tussen de linker en rechter hersenhelften. Dat maakt verhalen zo memorabel.

En memorabel zijn als onderneming is vandaag zeer belangrijk geworden in een wereld waarin we gebombardeerd worden met duizenden stimuli per dag van sociale media, tv enz.

Terugkeer naar authenticiteit

Mensen zijn terug op zoek naar authenticiteit. De consument zoekt houvast en herkenning in het overaanbod van producten en diensten. De consument wil het gezicht achter bedrijven en merken zien. Ze willen een klik hebben met een bedrijf of persoon en willen zich er goed bij voelen. Kortom, hoe rationeel we ook denken te zijn, de meeste aankoopbeslissingen worden door emoties gedreven.

Een sterk bedrijfsverhaal helpt je te laten zien WIE je bent en WAAROM je doet wat je doet. En, vooral, waarom je dit met passie doet en daarom de beste keuze bent. Dat zal klanten overtuigen bij jou te kopen.

Storytelling voor kleine bedrijven of KMO’s

Zelfs zonder beschikking te hebben over grote marketingbudgetten en de beste marketingstrategen kan ieder bedrijf, hoe klein ook, aan storytelling doen. Want ieder merk heeft een verhaal te vertellen. Dit kan door je bedrijf een gezicht te geven, persoonlijk te maken. 

corporate storytelling door chocolonely

Je ziet het overal in de markt, die drang naar verbondenheid en authenticiteit. Dure woorden, maar het betekent concreet bijvoorbeeld dat je nu kan traceren van welke koe jouw melk komt (Campina) of welke Afrikaanse boer jouw chocolade heeft geoogst (Tony’s Chocolonely). Op televisie zijn programma’s die ons de processen achter producten laten zien, – in de fabriek, op de werkplek – erg populair. Het is dus niet meer van deze tijd om geen gezicht te hebben bij een bedrijf. Mensen willen namelijk weten met wie ze zaken doen.

“Een authentiek verhaal zorgt ervoor dat (potentiële) klanten je vertrouwen”

Storytelling toont je unieke troeven

Een andere belangrijke reden om je zaak een gezicht te geven aan de hand van een bedrijfsverhaal is omdat je je hierdoor kan onderscheiden van de concurrent. Je laat zien waarom jij beter bent. Waarom jij de ultieme keuze voor de klant bent. 

Wij hebben in het verleden honderden bedrijfsreportages geschreven. Bij sommige ondernemers was dat een gemakkelijke opdracht. Zij hadden een kant-en-klaar verhaal en serveerden het met verve. Wij moesten gewoon noteren en achteraf uittikken. Klaar was Kees. Zij waren echter zeldzaamheden.

Er was een grote categorie van ondernemers die wel ongeveer wisten wat ze wilden vertellen, maar die hun verhaal met horten, stoten en omwegen deden.

En dan waren er de zakenlui die er totaal niet in slaagden om ook maar iets zinnigs te vertellen. Die een product of dienst hadden dat wellicht gewild was in de markt, maar het niet konden omschrijven. Dat waren de puzzelstukken die we moesten omvormen tot een zinnige reportage, iets dat úren in beslag nam. En stel dat zo iemand op een receptie of een businessmeeting aan een potentieel geïnteresseerde ondernemer moeten uitleggen wat hij precies doet en welke de voordelen voor de klant zijn. De kans is groot dat daar niets uit voortvloeit.

De vraag van 1 miljoen

Categorie twee en drie waren ook de mensen die we confronteerden met de vraag van 1 miljoen euro:

“Waarom zou ik met u zaken doen, als uw concurrent groter/ouder/bekender is dan u?”

Oh ja, ze hadden antwoorden:

  • “Omdat wij kwaliteit leveren.”
  • “Omdat wij doorzichtige offertes opsturen.”
  • “Omdat wij snel leveren.”
  • “Omdat wij factureren conform onze offertes.”
  • “Omdat wij een goed service na verkoop leveren.”
  • “Omdat wij een persoonlijke aanpak hanteren.”
  • “Omdat wij maatwerk leveren.”

Dát zijn echter geen troeven, geen USP’s (Unique Selling Propositions), geen redenen om bij iemand te kopen. Dit zijn vanzelfsprekendheden. Zonder deze eigenschappen ligt je bedrijf uit de markt.

Kwaliteit, service en maatwerk zijn GEEN unieke troeven of USP's, dat doet iedereen #bedrijfsverhaal #wijzijnvertellers Click To Tweet

“De kunst bestaat erin om uit te vinden wat jou in die markt uniek maakt. Wat is het grote verschil tussen jou en de concurrent? Met welke eigenschappen, producten of diensten neem je een concurrentiële voorsprong?”

Dát verhaal schrijven en uitdragen is de taak van de moderne ondernemer.

 

Ontdek jouw bedrijfsverhaal: 3 essentiële vragen

  • “Wát doen wij precies?”

Het antwoord op deze vraag mag niet zijn: Wij doen … Nee, het moet zijn: ‘Wij helpen onze klant met …’ Al de vragen die je stelt rond je bedrijf, je product of dienst, moeten gesteld worden vanuit het standpunt van de klant. Ieder bedrijf is tegenwoordig een dienstverlener. Ook als je producten máákt. Want dankzij jouw producten, en vooral de manier waarop jij ze afstemt op de wensen en de noden van de klant, kan hij op de best mogelijke manier zaken doen.

Denk na over wie die ideale klant is. Wees zo specifiek mogelijk, ‘iedereen die een huis heeft’ voor een interieurdesigner of ‘iedereen die moet eten’ voor een restaurant zijn geen goede doelgroepen. Hoe specifieker hoe beter. De beste manier is om een ‘persona’ of ‘avatar’ te creëren: de belichaming van je ideale klant. Geef hem een naam, een job en adres. Vertel wat zijn favoriete film en drankje is en denk na over de manier waarop hij zijn weekend doorbrengt. Het is zoveel gemakkelijker om je in je marketing te richten tot deze erg concrete persoon, in plaats van Jan Alleman.

  • “Hoe dan we dat?”

Ook hier antwoorden we in functie van de klant. Op welke manier je het product of het proces afstemt op zijn specifieke noden en wensen. Maatwerk. Met aandacht voor mens en natuur, rekening houdend met duurzaamheid.

Het is belangrijk om te achterhalen welke pijnpunten potentiële klanten hebben.  Bijvoorbeeld ze vinden de inrichting van de woonkamer te ouderwets. Het straalt geen gezelligheid uit terwijl ze wel graag gasten entertainen. Koken kunnen ze namelijk als de beste. Ze bedenken dat een interieurspecialist misschien wel raad weet. ‘Maar ja….’ Hier komen de bedenkingen! De obstakels of redenen waarom mensen uiteindelijk niet voor jou kiezen zijn cruciale bronnen van informatie. In jouw verhaal moet je die bedenkingen een voor een weg zien te nemen door duidelijk te maken wat jouw meerwaarde is. ‘Mijn man en ik verschillen enorm van smaak. Lukt dat dan wel?’, ‘Is een interieurarchitect niet te duur?’, ‘Wat doet een interieurarchitect eigenlijk?’,  enzovoorts. Bedenk alle mogelijke vragen en beantwoordt ze letterlijk (in een FAQ sectie op de website) of nog beter: verwerk ze in je bedrijfsverhaal en in je gesprekken met klanten om hen te overtuigen.

  • “Waarom doen we het zoals we het doen?”

Niet enkel om winst te maken. Ook om maatschappelijk iets te betekenen, om je medewerkers een zinvolle baan te bezorgen en om duurzaam te ondernemen omdat we onze kleinkinderen ook nog een leefbare wereld toewensen.

Denk terug aan de oorsprong van de zaak: waarom ben je ermee begonnen? Wat is het verhaal dat je vertelde toen je je onderneming hebt opgestart? Het verhaal van de starter is heel belangrijk: wat waren je drijfveren? Welk probleem wilde je oplossen? Waar wil je naartoe in de toekomst: wat zijn de dromen of doelen?

Laat zien wie je bent en waar je voor staat. Waar je gepassioneerd over bent. Je bent niet voor niets je eigen bedrijf begonnen. Waarschijnlijk was je gefrustreerd omdat je een bepaald product of dienst niet vond terwijl je hier wel nood aan had. Je zag een gat in de markt. Verwerk ook je vaardigheden, je opleiding en je ervaringen in je verhaal. Zoek naar de rode draad in je (professionele) leven: emotionele momenten die je écht beleefd hebt en je daarom gedefinieerd hebben als persoon.

Maar ook dingen die je als mens typeert en die een positieve invloed hebben op het beeld dat iemand zich van je vormt. Ben je sociaal of sportief geëngageerd, was je vroeger leider bij een jeugdbeweging, zit je in vzw’s die zich inzetten voor een goed doel. Het zijn allemaal dingen die jou op een of andere manier in positieve zin definiëren.

Het zal mensen aanspreken en hen overtuigen bij jou te kopen. Achter elk bedrijf en achter ieder product schuilt namelijk een verhaal. Met jouw verhaal kun je enthousiasmeren en betrokkenheid creëren.

Conclusie

Als je deze vragen hebt beantwoord kan je precies formuleren wat je doet en welke jouw toegevoegde waarde is voor jouw klanten. Dan heb je zicht op je unieke troeven. En dan weet je ook dat kwaliteit, service, heldere offertes en facturen zijn GEEN unieke troeven. Want IEDEREEN beweert dat te hebben. Jouw bedrijfsverhaal is dan ook de basis van alle communicatie en marketing. Omdat daarin verwoord staat wie je bent, wat je waarden zijn en waar je voor staat. Het brengt ratio en emotie samen en spreekt vanuit het perspectief van de klant.

Storytelling inspiratie

Story-expert Raf Stevens gaat op zoek naar het persoonlijke verhaal achter het succes van bekende Vlamingen.

How I built this is een populaire Amerikaanse podcast over de mens achter succesvolle bedrijven en startups. Het vertelt een persoonlijk verhaal van successen, falingen en inzichten. De menselijke kant van het bedrijfsleven dus.

This American Life is een populaire Amerikaanse podcast (wekelijks radioprogramma) met echte verhalen rond een thema die enorm goed opgebouwd zijn en altijd een emotionele snaar weten te raken. Leer het van de beste!

De befaamde TED Talks zijn korte podiumgesprekken van ongeveer 20 minuten waar begenadigde sprekers hun innovatieve en inspirerende ideeën uit de doeken doen.

Pin It on Pinterest

Share This