Als je een tijdje bezig bent met SEO gebeurt er iets raar.

Ik noem het de SEO koorts.

Je geraakt geobsedeerd door één aspect van SEO.

Je wil bijvoorbeeld dat Yoast je een groen licht geeft op iedere pagina – zelfs je contactpagina of je algemene voorwaarden pagina.

Stop, lieve SEO liefhebber.

Het is tijd om een stap terug te nemen en even tot de kern van de zaak te komen.

Want hier is mijn ultieme SEO tip voor jou, een tip die jouw leven veel aangenamer gaat maken.

De beste SEO tip ooit? Stop met zo hard je best te doen om de Google goden te behagen. Richt je in de plaats daarvan op het behagen van je lezers en klanten. Meer weten? Lees onze blog #seo #ondernemers #blog Click To Tweet

De beste SEO tip ooit

 

Stop met zo hard je best te doen om de Google goden te behagen.

Richt je in de plaats daarvan op het behagen van je lezers en klanten.

Het klinkt zo eenvoudig maar wordt vaak over het hoofd gezien.

Begrijp wie je potentiële klanten zijn en leer hun wensen en angsten voor jouw producten of diensten kennen.

Doe vervolgens iets met die kennis: produceer inhoud die jouw klanten interessant, informatief en plezant vinden.

Geen overdreven verkooppraat.

Al de andere SEO-aspecten zullen dan ook op hun plaats vallen.

Aan jouw SEO succes bouwen doe je dus door jouw klanten te helpen.

Content schrijven voor gewone stervelingen (jouw lezers en potentiele klanten) die ook nog eens de Google goden tevreden stelt.

Dát is de uitdaging van de SEO-schrijver. 

Hoe de Google goden te behagen

 

Klaar om de uitdaging aan te gaan?

In deze blog leid ik je stap voor stap door het proces om je website pagina’s en blogposts te optimaliseren, met de juiste mix van leesbaarheid en SEO.

In vorige blogs heb ik 1) de basis van SEO, 2) het belang van backlinks en 3) het vinden van zoekwoorden uitvoerig besproken.

Heb je nog geen lijstje met zoekwoorden voor jouw blog of website? Doorloop dan eerst even de stappen in de blog over keywords.

Eens je een mooi zoekwoorden lijstje bij elkaar hebt, is het tijd je website te optimaliseren aan de hand van deze keywords. Het doel van het onderzoek naar de beste zoekwoorden was namelijk om ervoor te zorgen dat mensen die online zoeken naar jouw diensten of producten ook bij jou terechtkomen.

Dit doe je door je keywords op de juiste plekken in je inhoud te plaatsen, ook gekend als SEO copywriting of onpage optimalisatie. Iedere pagina bevat namelijk verschillende onpage elementen die de zoekmachines laten weten waarover de pagina gaat, zoals de metatekst en de titel, de koppen en de tekst zelf.

Wat is SEO copywriting en hoe werkt het? SEO copywriting stap voor stap uitgelegd. #seo #ondernemers Click To Tweet

Hoe werkt SEO copywriting?

 

Als zoekmachines je website crawlen dan lezen ze de HTML code. Je kan hen helpen om sneller en beter te begrijpen waar je webpagina over gaat door de juiste informatie in de code te verwerken. Hiervoor kan je beloond worden door hogere rankings.

Zet daarom belangrijke keywords in:

  • De URL
  • Titel (title tag)
  • Meta beschrijving (meta description)
  • Hoofdkop en tussentitels (zogenaamde H1, H2, enz.)
  • Bodytekst
  • Foto’s en afbeeldingen
  • Ankerteksten bij links

Hoe doe je dit? Je moet dit manueel invoeren in je Content Management Systeem (CRM), bijvoorbeeld WordPress. Maar er zijn wel wat hulpmiddeltjes. Als je WordPress als CRM gebruikt is er een geweldige gratis plug-in ontwikkeld door een Nederlander die Joost heet en zijn plug-in Yoast SEO heeft genoemd (iets wat Amerikanen blijkbaar hilarisch vinden).

SEO copywriting met Yoast

Yoast helpt je om iedere pagina en blogpost zo makkelijk mogelijk te optimaliseren voor zoekmachines (zie bovenstaande afbeelding). Met Yoast kan je de titel en meta-omschrijving aanpassen (‘Snippet bewerken’). Yoast helpt je ook nog bij de leesbaarheid van je teksten d.m.v. een verkeerslichtensysteem (groen-oranje-rood). Check welke verbeteringen Yoast voorstelt, maar laat je niet gek maken als je maar geen groen licht krijgt. Uiteindelijk ben jij de auteur en kies jij wat voor zinnen je neerschrijft.

Yoast heeft nog veel meer te bieden. Als je geïnteresseerd bent zijn er op internet tal van tutorials over Yoast SEO te bekijken (begin bijvoorbeeld bij www.yoast.com).

Zoekwoord optimalisatie: stap voor stap

 

Laten we nu de verschillende on-page onderdelen van je website doorlopen die belangrijk zijn voor zoekwoord optimalisatie.

De URL

Je domeinnaam of URL is het adres van je pagina (begint altijd met http(s)://www.). Als je een URL kiest probeer dan je keywords erin te verwerken.

Zoals in volgende afbeelding van Moz is een URL met betekenis zoals:

vertelpunt.be/seo-voor-beginners

veel beter dan een nietszeggende URL zoals:

vertelpunt.be/9rf5%/iHXIDqwertsx.

 

Moz The scale of URL readability

 

Je kan dit instellen in je Content Management Systeem zoals in WordPress bij Instellingen > Permalinks en kies dan voor ‘berichtnaam’ (zie afbeelding hieronder).

 

het belang van goede URL

 

De metatekst en titel

De metatekst en titel, of title tag, zijn ontzettend belangrijk omdat het zoekmachines helpt bij het bepalen van de inhoud van de pagina. Ze worden door de zoekmachines gebruikt om in de zoekresultaten naar boven te komen.

De titel is de eerste regel van de zoekresultaten (in het blauw of paars als je er al eens op geklikt hebt). Je klikt op de titel om op de website te geraken. De metatekst is de korte tekst die je in de zoekresultaten te zien krijgt onder de klikbare link (zie afbeelding hieronder). Beiden moeten mensen dus overtuigen om op je link te klikken. Ze zijn je eerste kans om een goede indruk te maken.

SEO copywriting: het belang van title tags en meta descriptions

Enkele tips voor het schrijven van je titel

Schrijf niet meer dan 55 tekens om er zeker van te zijn dat je tekst niet overloopt in puntjes (zoals hier …).

Zorg dat iedere pagina een unieke titel heeft

Richt je op 1 (long-tail) keyword per pagina. Dat klinkt misschien weinig maar je pagina of artikel moet een focus hebben. Je kan natuurlijk wel synoniemen van deze hoofdzoekterm gebruiken.

Plaats je gekozen keyword zo dicht mogelijk bij het begin van de titel.

Zorg ervoor dat je titel een volledige zin is en niet gewoon een hoop woorden.

Je kan je bedrijfsnaam aan je titel toevoegen. Best op het einde. Onderscheid het dan van de rest door een sluisteken (‘|’) in plaats van een streepje of sterretje.

Gebruik geen HOOFDLETTERS. Ze komen schreeuwerig over en nemen veel plaats in.

 

Enkele tips voor het schrijven van je metatekst

Zorg dat het verschilt van je titel. In je title tag verwerk je de belangrijkste keywords. In de meta-omschrijving geef je uitleg over deze titel. Dat is de relatie tussen de twee.

Het doel van dit stukje tekst is om mensen te overtuigen de inhoud te lezen op je website: om op jouw link te klikken dus. Promoot je pagina of blogpost dan ook! De tekst moet wervend zijn en lezen als een advertentie.

Maak je beschrijving super kort en krachtig. Je hebt maar ongeveer 160 karakters, als je hier overheen gaat wordt je beschrijving afgekapt.

Zorg dat de beschrijving een volledige zin is die goed leesbaar is, dus niet een opeenvolging van keywords.

Herhaal je gekozen long-tail keyword in je metatekst, niet omdat dit helpt bij de ranking, maar omdat Google deze zoektermen vet zal weergeven als ze overeenkomen met de zoektermen van de gebruiker. Dat is een extra bevestiging voor de zoeker.

Indien het toepasselijk is, verwerk er een call to action of oproep tot actie in (‘download onze gratis gids nu’) en/of vermeld je telefoonnummer (‘bel …’) zodat zoekers hier eenvoudigweg op kunnen klikken nog alvorens ze op je website zijn geweest. Sommige mensen hebben namelijk haast.

Als je Yoast gebruikt kan je de titel, de URL (slug) en meta-omschrijving makkelijk aanpassen en zie je meteen het resultaat (zie afbeelding).

Voorbeeld van SEO copywriting met Yoast

Hoofdkop en tussentitel

De SEO-titel of title tag is de klikbare titel in de zoekmachine resultatenpagina en stel je dus in met en plug-in zoals Yoast. De titel van je blog of pagina is nog iets anders. Dat noemt een header tag of blogtitel (<H1> tag in coding termen). De title tag en H1 kunnen verschillen. Verzin een originele, catchy titel voor je blog die goed de lading dekt van je tekst. De header tag is de hoofdkop van de tekst en vertelt Google waarover de pagina gaat, dus idealiter gebruik je hiervoor je gekozen keyword, het best in het begin van je titel. Gebruik maar één H1 per pagina of blogpost.

SEO copywriting: het gebruik van Headers

Ook de tussenkopjes van de alinea’s – H2, H3, enzovoorts – gebruikt Google om de website te begrijpen, ook al zijn ze iets minder belangrijk dan de H1. Probeer in de tussenkopjes synoniemen te gebruiken van je zoektermen.

Bodytekst

In de introductie van je tekst (de eerste honderd woorden ofzo) kan je je keywords ook goed inzetten. Maar overdrijf verder niet. Schrijf gewoon zonder al te veel over optimalisatie na te denken, als het goed zit gebruik je de belangrijkste zoektermen dan automatisch.

Afbeeldingen en foto’s

Als je afbeeldingen of foto’s upload op je pagina, heb je de kans er een alt-tekst (alternative text) aan toe te voegen. Dit heeft twee doelen:

  1. Het helpt slechtzienden om websites te kunnen lezen
  2. Het helpt Google om te weten waar de pagina over gaat

SEO copywriting: Alt teksten

 

Alt-teksten zijn puur informatief. Gebruik per pagina 1 keer je (long-tail) keyword. Ook de naam van de afbeelding kan je slim hernoemen zodat je keywords erin verwerkt zijn (en het dus beschrijft wat je ziet).

Ankertekst bij links

De zichtbare, klikbare tekst op je pagina’s die je meegeeft aan de link naar een andere pagina staat bekend als ankertekst (of anchor text). Deze tekst wordt blauw en onderstreept als je link actief is (zie afbeelding hieronder). Zij zijn ook een signaal voor Google om je webpagina beter te begrijpen en te ranken. Ook hier zet je je zoekwoorden weer in: in plaats van als ankertekst ‘klik hier’ of ‘lees meer’ te kiezen, gebruik je beter je zoektermen. Zo weet Google ook waar de pagina over gaat waar naartoe wordt gelinkt.

SEO copywriting: Ankerteksten

Als je al deze stappen volgt zullen je website pagina’s mooi gecodeerd zijn met je zoektermen en dus geoptimaliseerd voor zoekmachines. Je hebt de Google-Goden gunstig gestemd.

 

Hoe je lezer niet te verliezen in over-optimalisatie

 

We zouden het bijna vergeten met al die aandacht voor Google: we schrijven voor gewone mensen die op zoek zijn naar boeiende informatie. Als grote liefhebbers van het geschreven woord willen we daarom even teruggaan naar de kern van de zaak.

Schrijf allereerst voor je potentiële klant, en dan pas voor Google.

Focus op het beantwoorden van de problemen van je (potentiële) klanten.

Ga niet al je zoektermen in je tekst verwerken als dit de leesbaarheid vermindert. Ga dus niet over-optimaliseren.

 

Ons SEO copywriting proces

 

SEO copywriting is dus veel meer dan enkel de juiste keywords op de juiste plaats zetten. Er gaat eerst een creatief denkproces aan vooraf: concurrentie analyse, analyse van de website statistieken, zoekwoorden analyse, doelgroeponderzoek. Het gaat eigenlijk meer over een sterk contentplan te hebben waarmee je bezoekers naar je website lokt. Dan pas beginnen we te schrijven.

We bepalen de focus voor de pagina of blog. We schrijven het gekozen long-tail keyword bovenaan een lege pagina en beginnen dan te schrijven zonder al te veel over keyword optimalisatie na te denken. We letten erop dat de tekst voor iedereen begrijpelijk is en dat we veel tussenkoppen gebruiken voor de leesbaarheid (en voor SEO zoals je nu weet). Maar we schrijven ook gewoon zoals we dat jaren geleden deden toen we voor de krant of universiteit werkten en nog nooit van SEO gehoord hadden.

Als we dan onze tekst herlezen merken we meestal dat we de belangrijkste keywords automatisch verwerkt hebben in de tekst. We checken het nog eens door de tekst in een woordwolk te gieten om te zien welke termen we het meest gebruikt hebben en of onze keywords daarin voorkomen. We passen de foto’s en afbeeldingen aan. Nalezen en Klaar is Kees.

SEO copywriting: een laatste woordje van advies

 

Wij hopen dat we je met onze blog reeks over SEO een beetje hebben kunnen enthousiasmeren voor zoekmachineoptimalisatie. Het klopt dat SEO voor een groot deel een heel (saai) technisch verhaal is. We zijn in onze blogs dan ook niet op de puur technische zaken ingegaan, zoals de snelheid van je website, microdata, Robot.txt of veiligheid, omdat je die ook best aan je website beheerder overlaat.

Wij zijn er echter van overtuigd dat de meeste SEO winst te behalen valt bij de inhoud van je website.

Dat houdt in dat je a) moet weten waar je (potentiële) klanten naar zoeken online. Dat kan door zoekwoordenonderzoek, maar je kan het ook simpelweg aan je klanten vragen natuurlijk.

Vervolgens moet je b) deze zoekwoorden slim verwerken in je website pagina’s door het creëren van goede inhoud, namelijk inhoud die de vragen beantwoordt van je (potentiële) klanten.

Uiteindelijk komt het dus weer allemaal neer op goede inhoud, ofwel goede content. Ikzelf noem me dan ook eerst een verteller, een schrijver, en dan pas een SEO-expert. In alles wat ik doe, voor mijn eigen zaak en voor mijn klanten, staat altijd de klant centraal. Commerciële teksten schrijf je vanuit het perspectief van de klant. Dat is wat goede copywriting doet. En over die tekst giet je een SEO sausje. Niet andersom. Want dan leest geen kat jouw teksten omdat die over-geoptimaliseerd zijn.

 

Pin It on Pinterest

Share This