Ik ben een jonge zestiger. Ik heb mijn humaniora afgemaakt en behaalde zelfs een diploma hoger onderwijs. Sinds 20 jaar zit ik in de communicatiebranche. Ik schrijf teksten voor bedrijven. Ik word dus betaald om bedrijven of producten er goed te laten uitzien. Je kan dat met een beetje goede (of slechte) wil reclame noemen. Publiciteit dus. Het is dan ook met een gezonde interesse dat ik de reclameboodschappen langs de weg, in de kranten, op radio en televisie volg.

Tot daar is alles nog goed. Maar nu komt het. Mag ik alsjeblief aan de heren/dames reclamemakers, aan de grote reclamekantoren vragen om te stoppen met mij intellectueel te beledigen? Vooral de reclameboodschappen op radio en televisie zijn van zo’n bedroevend laag niveau dat ik er ziek van word. Men behandelt ons, de consument, als een kleuter van vijf jaar. Men gaat er blijkbaar van uit dat wij met álles lachen en voor de rest nergens verstand van hebben. Men veronderstelt dat het niveau van de gemiddelde Vlaming beneden lager secundair ligt, terwijl ze toch wéten dat we allemaal tot minstens 18 jaar naar school gaan. Men betuttelt ons in de hoogste graad alsof we debielen zijn. Neem nu die publi op de radio voor Telenet Business Solutions: “Sèèg, als ondernemer heb je het niet gemakkelijk: businessplan …” Het toontje alléén al doet mij onmiddellijk de radio op een andere zender zwieren.

“Sèèg …” Ja seg wát?! Als ondernemer heb ik geen tijd om naar zulke onzin te luisteren. Voel ik mij beledigd door het denigrerende toontje. En wil ik zeker niet dat er zo iemand bij mij langs komt om mij zogezegd te helpen met mijn business, lees: klant worden bij Telenet. Ik bén klant bij Telenet, maar na zo’n spotje begin ik te twijfelen.

En stop alsjeblief met jullie pogingen om grappig te zijn. Want in de meeste gevallen zijn jullie dat niet. Iedereen kent wel het gevoel van een mop te vertellen die niémand leuk vindt. Doorgaans valt er dan even een ongemakkelijke stilte. Het komt mij voor dat er in Vlaanderen regelmatig gegeneerde stiltes vallen. Als er weer eens een grap geserveerd wordt in een publispot die ab-so-lúút geen grap nodig heeft.

En stop ook met elkaar vliegen af te vangen. Want een publispot dient niet om te bewijzen dat jullie nóg veel origineler kunnen zijn dan je concurrent. Een publispot dient om het publiek te informeren. Doe dat dan ook. En laat het grappen maken over aan Alex Agnew, Wim Helsen en andere komieken. Want die kunnen dat wél. Én die maken geen publispots!

Op deze blog zal ik regelmatig mijn mening over media en communicatie ventileren. Reacties zijn zeer welkom. Misschien is er ook iets wat u mateloos irriteert in medialand?

Pin It on Pinterest

Share This