fbpx

“Vier vijandige kranten zijn meer te vrezen dan duizend bajonetten.” wist Napoleon Bonaparte reeds te vertellen. Hij schatte het belang van de pers goed in. Niet dat wij bang moeten zijn van de kranten of andere media. Nee, maar we moeten wel beseffen dat ze – zelfs in deze tijden van sociale media – een belangrijk instrument blijven om nieuws wereldkundig te maken. Ook bedrijfsnieuws. 

Er heerst hier in Limburg – gelukkig hoe langer hoe minder – een zekere vrees om in de pers te komen. “Laat mij hier maar mijn ding doen. Ik wil niet in de pers komen. Dan maak ik mijn concurrenten slimmer.” hoorde ik in het verleden vaak bedrijfsleiders zeggen. Of zo’n andere dooddoener: “Ik stoef niet graag over mijn bedrijf, dat komt altijd verkeerd over.” 

Je moét stoefen over je bedrijf

Uiteraard slaan beide uitspraken de bal volledig mis. Ten eerst kan je zo goed als niets meer geheim houden in deze tijden. De digitalisering heeft onze toegang tot alle soorten informatie bijzonder gemakkelijk gemaakt en moderne ondernemers maken daar dan ook gretig gebruik van. En zeggen dat je niet wil stoefen over je bedrijf is hetzelfde als KRC Genk die weigeren te vertellen dat ze vier maal kampioen geworden zijn. 

Journalisten zijn tuk op bedrijfsnieuws

Onzin dus! Als je een goed draaiend bedrijf hebt, een top product of een uitstekende dienst aanbiedt, dan mag je dat best wereldkundig maken. Ik durf zelfs meer zeggen: je hebt de plicht tegenover jezelf, je aandeelhouders, je medewerkers en je familie om er mee uit te pakken. En wat méér is: de pers zit er op te wachten. Omdat ik zelf vijftien jaar journalist ben geweest voor een nationale krant en onder andere economisch nieuws coverde, weet ik dat journalisten tuk zijn op positief nieuws. Want een tof nieuwstitem dat hen wordt aangereikt, hoeven ze zelf niet meer te gaan zoeken. Een professioneel persbeleid maakt hun job dus een stuk eenvoudiger. 

Wat in de media verschijnt is waar

Waarom zou je jouw bedrijf in de pers willen zetten? Ten eerste omwille van de naambekendheid en het imago opbouwend effect ervan. In de pers komen betekent nog altijd iets. Ook in tijden waarin de sociale media zo’n belangrijke rol spelen. Op die sociale media komen we in een andere blog nog terug. Maar de pers dus. Jan De Smet van de Nieuwe Snaar zei het jaren geleden al op een voortreffelijke manier: “We maakten al járen succesvolle shows waarmee we volle zalen trokken. Maar pas toen we op het nieuws kwamen omdat we de Gouden Roos van Montreux hadden gewonnen, geloofde de massa ons ook.” Wat in de media verschijnt is waar. Dat is de perceptie van de meeste mensen, ook nog in 2020. Je kan reclame maken zoveel als je wil, die zal altijd met een zekere korrel zout genomen worden. Maar een redactioneel stuk in de krant, een magazine of op tv? Dat is wáár. 

Persaandacht trekt sollicitanten aan

Zichtbaarheid in de markt is een must in deze tijden. Door op een positieve manier te verschijnen in de pers, maak je jezelf zichtbaar. Voor je klanten, maar ook voor potentiële werknemers. Een bedrijf dat regelmatig op een positieve manier in het nieuws komt, zal vaker benaderd worden door sollicitanten dan een firma die ergens in de luwte werkt. Maar ook voor je medewerkers is het belangrijk om eens positief in de pers te komen. Want voor hen is het een bevestiging dat ze toch wel voor een knap bedrijf werken. En ze kunnen ’s avonds aan de toog opscheppen over hun werkgever. Want  “WIJ staan in de gazet!” Het zorgt misschien wel voor een positieve flow. 

Crisiscommunicatie

In tijden van crisis is een geolied persbeleid onontbeerlijk. Als er een drama gebeurt in je bedrijf, als je massaal mensen moet ontslaan, is het goed om een perscontact te hebben waar je jouw versie van de feiten aan kwijt kan. Een voorbeeld: bij een grote bedrijfsbrand weigerde de directie om tekst en uitleg te komen geven aan de pers. “Ze hadden wel wat anders te doen!” De plaatselijke correspondent ving bij de toeschouwers conversaties op over het feit dat het niet goed ging met het bedrijf en dat de brand wel eens zou aangestoken kunnen zijn. De journalist gebruikte dat in zijn artikel. Het gevolg was een juridische strijd van tien jaar en gigantisch veel kosten voor het bedrijf. Terwijl een eenvoudig, korte persmededeling duidelijkheid had kunnen brengen. Het is trouwens geen overbodige luxe om je als bedrijf voor te bereiden op calamiteiten. Zorg dat iedereen in het bedrijf goed weet wié er op zo’n moment mag communiceren. Zorg dat er een protocol is van wie hoe snel samen moet komen om beslissingen te nemen, een persverklaring voor te beiden en af te leggen. Het zou wel eens een pak miserie kunnen vermijden.

Zorg dat je persbericht professioneel is

Er zijn natuurlijk enkele randbemerkingen te maken bij het persbeleid dat je zou moeten voeren. 

  • Geen reclame: zorg ervoor dat je persbericht nieuws bevat. Journalisten zijn als de dood voor gratis reclame. Zorg ervoor dat jouw persbericht ook voor hen een meerwaarde betekent. Je moet iets zinnigs te vertellen hebben. Zoals een overname, extra tewerkstelling, een groot, tot de verbeelding sprekend order, een verrassend nieuwsje … Van dat laatste heb ik een mooi voorbeeld. Een klant van me die klimatiseringsprojecten uitvoert, vertelde mij langs zijn neus weg dat ze – het was januari – ongelooflijk veel aanvragen kregen voor airco’s omdat veel klanten de vorige zomer hadden afgezien onder de verschrikkelijk hoge temperaturen. Hij geloofde me niet toen ik zei dat ik daar een persbericht van wou maken. Ik deed het toch. Het resultaat: een aankondiging op de cover van de krant en een groot artikel op de economiepagina en een verkoop die toen pas écht piekte. 
  • Kapstok: zorg altijd dat je een feit, cijfer of gebeurtenis hebt waaraan je je persartikel kan ophangen. Journalisten hebben een concreet feit nodig om een artikel aan op te hangen, anders krijgen ze het nooit voorbij de eindredactie.
  • Professioneel: zorg dat je persbericht er professioneel uitziet. Dat hoeft daarom niet veel geld te kosten. Integendeel. Ik heb indertijd heelder persdossiers die véél geld gekost hadden, verticaal geklasseerd omdat ik er niets mee kon aanvangen. Ik moest te lang zoeken om door de reclame het nieuws te vinden. En daar deden de prachtige, op A4 afgedrukte foto’s of de schitterende kaft met opdruk niets aan af. En je hoeft ook niet altijd een persconferentie te houden. Enkel als je écht iets moet tonen dat via tekst of digitaal niet kan. Je wil niet weten hoe pissed journalisten zijn als ze een uur in de auto hebben gezeten voor een persconferentie die ook via mail had kunnen afgehandeld worden. Een eenvoudige tekst is voldoende, maar hij moet wél to the point en goed ingedeeld zijn zodat de journalist niet teveel werk heeft om het bericht om te toveren tot een artikel of nieuwsitem. 

Conclusie: persrelaties voor bedrijven

Een professioneel persbeleid is een aanrader om je bedrijf in de kijker te plaatsen, om je imago te verhogen, om meer kans te maken op sollicitanten en om een goed gevoel te creëren bij je medewerkers, je klanten en je leveranciers. Maar zorg er voor dat het professioneel aangepakt wordt. Huur desnoods iemand in met verstand van zaken die het voor jou kan doen. 

Wil je meer lezen over hoe je bedrijf kan communiceren, waar de pijnpunten liggen en hoe je daarmee kan omgaan, bestel dat het gratis e-book “De kracht van het verhaal” van Dirk & Marijke Hermans bij [email protected]

Pin It on Pinterest

Share This