fbpx

Online marketing voor KMO’s – Je website

Wist je dat je met een eigen website marketing goud in handen hebt? Dat vergeten veel ondernemers nog wel eens. Ze hebben misschien wel een website maar laten die met rust eens die ‘af’ is. Het enige probleem: een website is nooit ‘af’ of zou dat toch nooit mogen zijn. Waarom je actief moet bezig blijven met je website en hoe zich dit rendeert lees je in deze blogpost.

Ook als je niet technisch bent aangelegd, en zoekmachine optimalisatie je spontaan doet wegklikken, is het onontbeerlijk als ondernemer om de basis van SEO en websites te leren. Wij helpen je met deze blogreeks over digitale marketing op weg. Allereerst je website dus.

Vraag het aan Google

Hoe neem jij beslissingen over een mogelijke  aankoop of het inhuren van iemands diensten? Waarschijnlijk vraag je vrienden en familie om verwijzingen. Of je vraagt het aan Google. Zo heb je al snel een paar namen bij elkaar. En dan? Dan zoek je informatie over deze zaken. Waar? Online natuurlijk. Je gaat naar hun website en bezoekt hun sociale media accounts. Je googlet de bedrijfsleider en komt zo op diens LinkedIn pagina. Als je op een van deze plekken iets ziet wat je bevalt (“oh die zat ook bij de Scouts”; “oh, die hebben de nieuwe bouw van het stadhuis verzorgd”) is de kans heel groot dat je met hen in zee gaat. Want het geeft je een goed gevoel. 

Wat als je online niets vindt over een bedrijf? Zou je dan nog overwegen hun in te huren?

Misschien zeg je nu wel volmondig ‘Ja, zeker. Geen probleem als dit bedrijf niet online is’. Dus laten we even een kanttekening maken: ook zonder een website kan een bedrijf succesvol zijn. Mond-op-mond reclame is namelijk de beste reclame. Máár: als ondernemer moet je altijd klaar zijn voor de toekomst, toch?

En de toekomst is nu eenmaal online. Jonge klanten zullen afgeschrikt worden als je geen website hebt. In hun leefwereld is dat gewoon ondenkbaar. Simpelweg raar. Daarnaast ziet een website er ook professioneel uit. En als je het juist aanpakt kan het ook leiden tot meer en een ander soort klanten en uiteindelijk beter betaalde jobs. Maar er is meer: je website is het belangrijkste online marketingkanaal. 

Als je maar 1 ding doet, investeer dan tijd en geld in je website. Laten we dat even verklaren.

Website vs. Facebook: website wint altijd

Of: Waarom je beter wat meer aandacht spendeert aan je website dan aan je Facebook account.

In de online marketing wereld gaat er heel veel aandacht naar sociale media platformen. Het lijkt alsof daar alle winst te behalen is voor ondernemingen, want iedereen zit toch de hele dag op Facebook en dergelijke? Dat klopt, we spenderen met zijn allen héél erg veel tijd op sociale media. Dus dat is inderdaad een plek waar onze (potentiële) klanten zich bevinden. Lijkt allemaal super, alleen:

Het is ontzettend moeilijk om mensen te bereiken en aan te zetten tot actie via sociale media platformen.

Waarom? Mensen die op sociale media platformen zijn willen zich ontspannen: ze willen weten wat hun vrienden en familie, bekende sterren of hun favoriete programma’s te vertellen hebben. Ze hebben geen nood aan informatie over dit of dat product of bedrijf omdat ze er niet naar op zoek zijn. Daarnaast ben je ook nog afhankelijk van de grillen van de Mark Zuckerbergen van deze wereld. Facebook’s algoritme, dat bepaalt welke berichten je te zien krijgt in je newsfeed, verandert zo vaak dat zelfs professionals het niet kunnen bijhouden.

Het is misschien niet zo sexy en spannend, maar het loont zich veel meer je energie te steken in je eigen website.

Waarom? Het is de plek waar mensen die online zoeken naar een product of dienst als eerste bij uitkomen. Met wat zoekmachineoptimalisatie (SEO) zorg je ervoor dat je hoog in de zoekresultaten terecht komt.

En nu komt het belangrijkste, iets wat je heel goed in je oren moet knopen: mensen die naar een product of dienst googlen zijn actief en gericht op zoek naar iets. Zij zijn als het ware klaar om te kopen, of klaar om iemand te contacteren, misschien hebben ze zelfs hun creditcard al naast hun liggen. Ze willen nu een vlucht boeken, ze willen na urenlange moeilijke gesprekken met de partner nu eindelijk een interieurdesigner contacteren om de woonkamer te restylen, ze willen nu weten hoeveel het gaat kosten een copywriter in te huren voor hun website teksten. Ze hebben een probleem en willen snel een oplossing.

Website in 1 dag … of toch een paar dagen

Zie je nu ook het enorme potentieel van je website?

En er is meer goed nieuws: tegenwoordig is het erg gemakkelijk en zelfs redelijk goedkoop geworden om een website te bouwen. Je kan het zelf doen. Je hebt geen technische kennis nodig. Je moet – godzijdank – niet kunnen coderen. Content management systemen (CMS) zoals WordPress, Wix of Squarespace bieden templates aan waardoor je enkel je eigen teksten en beelden moet invoegen en je website is klaar. Of ja, toch bijna. Want zoals met alle technologie loopt het wel eens mis. En moet je je er toch een beetje in verdiepen om er ook het beste uit te halen. Vooral WordPress, het populairste CMS ter wereld, vergt wat tijd en energie om te begrijpen.

Maar het is het ook waard want:

Het is altijd beter als ondernemer om zelf je website in handen te hebben en hier op regelmatige basis blogposts of nieuwe foto’s en video’s aan toe te voegen.

Leer als ondernemer de basis van website design en SEO

Zelfs als je de bouw en het onderhoud van je website uitbesteed is het onontbeerlijk de basiskennis over websites en zoekmachineoptimalisatie (SEO) te bezitten. Het kost tijd en moeite, maar het zal je op termijn geld besparen omdat je jezelf kan beschermen tegen dienstverleners die je vanalles willen verkopen dat je eigenlijk niet nodig hebt. Zeker als ze dit in moeilijke technische taal verhullen. Uiteindelijk is het allemaal niet zo ingewikkeld. Gezond verstand brengt je al heel ver. 

Vooraleer je aan de bouw van je website begint heb je al heel wat werk achter de rug.

Een website bouwen is namelijk 90 procent creatief denkwerk en 10 procent technische uitvoering.

Hier loopt het vaak al mis: ondernemers laten het creatief denkwerk over aan een grafisch designer of websitebouwer met ICT achtergrond. Hoe goed zij ook kunnen zijn in hun vak, ze kunnen niet jouw werk – of het werk van een communicatiespecialist – overnemen. Het is niet hun taak om na te denken over jouw unieke troeven (USP), doelgroep en de manier waarop je hun problemen gaat oplossen.

Wat moet ik weten alvorens aan mijn website te beginnen? Of: hoe brief ik mijn websitebouwer?

Vooraleer je aan een website begint moeten deze vragen heel duidelijk beantwoord zijn en bij de briefing horen die je aan de websitebouwer geeft:

  • Voor wie is deze website (je ideale klant)?
  • Wat zijn hun problemen?
  • Hoe kan je website helpen om deze problemen op te lossen of te adresseren?

Je kan ook onze blog over je bedrijfsverhaal lezen voor inspiratie. Ook helpt het om na te denken over volgende vragen:

  • Wat is het doel van de website (meer online zichtbaarheid? Meer bezoekers? Meer klanten? Lanceer je nieuwe producten of diensten?)?
  • Hoe zou je willen dat bezoekers je website beschrijven (Professioneel. Modern. Creatief. Gemakkelijk. Verrassend. Diepgaand. Zuiver. Georganiseerd. Leuk. Gezellig. Het gaat hier om je branding: hoe wil je overkomen, welke vibe wil je dat jouw bedrijf uitstraalt?)?
  • Welke websites vind je leuk en waarom (dit moeten geen concurrenten zijn, maar websites die jou aantrekken en die je ook vindt passen bij jouw onderneming. Waarom vind je ze leuk? Zijn het de foto’s? De structuur? De navigatie? De kleuren? Het gebruiksgemak?)?

Het beantwoorden van deze vragen zal leiden tot een website die past bij jouw bedrijf en jouw merk én die doet wat websites zouden moeten doen: bezoekers informeren over

  1. Wie je bent
  2. Wat je doet
  3. Waarom jij daar goed in bent en zelfs beter dan alle anderen (je USP)

en op deze manier bezoekers converteren tot klanten die een bestelling doen.

In een volgende blogpost bespreken we de structuur en essentiële bouwstenen van je website.

Pin It on Pinterest

Share This