Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen: nee, het is niet het juiste moment om gewoon verder te doen met je marketing zoals gepland. Want wat je mening ook is over het coronavirus, we bevinden ons in uitzonderlijke en nooit geziene tijden die om een ander soort communicatie vragen. Dat is natuurlijk best wel vervelend, zeker als je nu zonder werk zit. Of het juist super druk hebt omdat iedereen je nodig heeft. Daarom wil ik je in deze blog wat tips en advies (en een heleboel inspiratie!) geven om op een andere manier te communiceren. Wat wel en niet te doen qua content in tijden van corona?

Bekijk ook de video die ik rond deze blog maakte op YouTube waarin ik 6 vrouwelijke ondernemers aan het woord laat om jou te inspireren hoe je jouw marketing creatief kan aanpakken!


In deze video geef ik je advies en concrete tips hoe je je marketing in tijden van corona het best aanpakt. Ook hoor je van 6 ondernemers hoe zij creatief omgaan met hun online marketing.

Online ondernemen is nog nooit zo populair geweest

Eerst even dit: ik heb het grote geluk dat mijn werkzaamheden als copywriter en online marketeer gewoon door kunnen lopen. Ik heb de laatste jaren actief gewerkt aan het online-proof maken van mijn zaak. Mijn 2B2 klanten zijn het gewoon om via Zoom af te spreken en al mijn online marketing coaching gebeurt zoals gewoonlijk online. Dat heeft zoveel voordelen! Ik kan lekker van thuis werken, heb veel minder de auto nodig (ik heb tot mijn 36ste geen auto gehad en wil mijn ecologische voetafdruk laag houden) en ik werk eraan om op termijn locatie-onafhankelijk te worden (hello cottage in Cornwall!). Zelfs als je nog nooit iets online hebt gedaan, is dit hét moment om het eens uit te proberen. Laat je inspireren door de 6 vrouwelijke ondernemers die hun verhaal vertellen in de video die bij deze blog hoort. 

Social media tijdens de corona crisis: vraag je eerst af wie je doelgroep is

De eerste vraag die je je nu moet stellen is: tot wie richt ik mij met mijn content? En waar is deze doelgroep nu mee bezig? Dit is nodig om te weten waar jouw doelgroep (jouw ideale klant) op dit moment behoefte aan heeft. We zitten nu in de eerste week van de lockdown en je merkt dat het voor iedereen nog even wennen is. Na verloop van tijd zullen meer mensen een structuur vinden en zal het ‘normaler’ worden. Maar houd er altijd rekening mee dat niet iedereen is zoals jij (een ondernemer die de kansen van deze crisis inziet en – meestal – positief blijft). Je wil je klanten niet van je afstoten. Er zijn drie grote groepen te onderscheiden:

  • Ouders met kinderen die nu van thuis moeten werken zijn vooral bezig met alle ballen in de lucht te houden. Zij hebben dus niet meteen behoefte of tijd om een online cursus te gaan volgen of zich ergens helemaal in te gaan verdiepen. Ze willen wellicht wel tips over hoe ze het allemaal gebolwerkt krijgen. 
  • Dan is er nog een groep van mensen die geen kinderen of zorgverplichtingen hebben, en nu verveeld thuis zitten. Zij hebben wel tijd en zin om zich ergens in vast te bijten. Ze willen focus en afleiding, een project om mee aan de slag te gaan.
  • Dan zijn er nog mensen die misschien wel extra tijd hebben, maar die te zeer in paniek zijn om iets te kunnen ondernemen. Geef hen de ruimte om die gevoelens te kunnen uiten en veroordeel het niet. 

Blijf strategisch nadenken, ook in tijden van crisis

Ik zie nu heel wat paniek bij ondernemers. Sommigen geven ineens alles gratis weg, anderen doen helemaal niets, of blijven doordoen alsof er niets aan de hand is. Blijf nog steeds strategisch nadenken! Deze crisis komt ooit tot een einde, daar moeten we in geloven. Je mag zeker iets gratis weggeven, in de vorm van content bijvoorbeeld, maar doe dit dan als eerste impuls, of eerste stappen om iemand op weg te helpen en bied erna – zoals gewoonlijk – je diensten aan. 

Marketing zoals gewoonlijk werkt niet

Als je al marketingplannen had voor de komende weken, dan moet je die grondig gaan herbekijken. Want gewoon verder doen alsof er niets aan de hand is, werkt niet. Ga dus niet klakkeloos (zonder context) dingen beginnen verkopen, want dan lijkt het alsof je van de situatie profiteert en geen rekening houdt met de gevoelens van angst en verdriet die er nu zijn. Natuurlijk mag je wel blijven verkopen, maar verpak jouw boodschap op de juiste manier. Probeer eerst te helpen zonder winstbejag. 

Wat voor soort marketing moet je dan wel doen in coronatijden?

Marketing draait nu eigenlijk niet om jou en jouw bedrijf, maar om jouw (ideale) klanten. Marketing is niet verkopen. Marketing is luisteren naar de noden van jouw doelgroep, hierop inspelen door mensen te helpen, inspireren en motiveren, er gewoon zijn voor anderen. Marketing is ook jouw verhalen vertellen, want mensen hebben nu nood aan een perspectief, aan hoe anderen het aanpakken. Wees dus een voorbeeld voor anderen en blijf positief, ook als dit soms moeilijk is.

Voorbeelden van content die je op social media kan posten

  • Praat over dingen die je nu thuis doet. Bijna iedereen werkt nu van thuis, dus we zijn allemaal benieuwd hoe anderen dit aanpakken. Deel jouw persoonlijke verhalen in je stories (zowel via je persoonlijk Facebook profiel als je bedrijfsprofiel)
  • Geef mensen gratis advies en tips die ze thuis kunnen doen. En liefst tips die enigszins betrekking hebben tot jouw business natuurlijk. 
  • Wees positief en stel je kwetsbaar op. Dit is hét moment om meer van je persoonlijkheid te laten zien!
  • Ga het gesprek aan met je (ideale) klanten. Vraag hen hoe het gaat op social media en via je nieuwsbrief. Ga live in je groep op op je pagina om een Q&A te doen. Ga niet zomaar iets ontwikkelen zonder te weten of er nood aan is. Praat 1 op 1 met klanten.

Waarom je nu actief moet zijn op social media

Als je nu een voorbeeldfunctie opneemt en mensen inspireert, helpt of entertaint, dan gaan zij zich jou ook herinneren ná de crisis, als ze iemand nodig hebben voor hun websiteteksten, catering, boekhouding, enz. Denk nu dus niet aan jezelf (en hoe het met je inkomsten gesteld is) maar aan jouw ideale klant. Dan komen de content ideetjes als vanzelf!

Conclusie: marketing in tijden van corona

Het is mijn diepe overtuiging dat marketing niet ingewikkeld of moeilijk moet zijn – ook niet in tijden van crisis zoals nu. Als je mijn aanbevelingen volgt, zal je content creëren waar jouw doelgroep echt behoefte aan heeft. Zij zullen jou vertellen of het interessant is of niet. Zij zullen jou de energie geven om verder te blijven doen. Want in de flow blijven is zo ontzettend belangrijk op dit moment! Bekijk zeker de video die bij deze blog hoort, want daarin vertellen 6 vrouwelijke ondernemers hoe zij omgaan met de uitdagingen van deze tijd. Het zal je ongetwijfeld inspireren!


Wil je een keertje sparren over jouw ideetjes met mij? Ik bied gratis 1 op 1 coachingsgesprekken aan van een half uur via zoom. Mail me op [email protected] om dit gesprek te boeken. Inspiratie gegarandeerd! Klaar om zichtbaarder te worden online? Meer info vind over mijn 12 weken 1 op 1 coachingtraject voor vrouwelijke ondernemers vind je hier.

Pin It on Pinterest

Share This