fbpx

Wist je dat de ‘over ons’ of ‘over mij’ pagina een van de meest bezochte pagina’s op iedere website is? Niet verwonderlijk eigenlijk, als je weet dat mensen nieuwsgierig zijn (hoe ben je zelf?) en ze dus willen weten wie er achter een dienst of product zit. De ‘over ons’ pagina is een unieke kans voor iedere ondernemer om het beste van zichzelf te laten zien en – vooral – te laten zien waarom potentiële klanten met hem of haar in zee moeten gaan. Via de ‘over ons’ pagina creëer je rapport met jouw klanten en wek je hun interesse op om meer van jou te weten te komen. Laat die kans dus niet liggen en maak van jouw ‘over ons’ pagina een topper!

De ‘over ons’ pagina gaat over jouw branding

Eigenlijk gaat je ‘over ons’ pagina over jouw branding. Het is een misvatting dat branding enkel over visuele aspecten gaat zoals je logo, kleuren, huisstijl, etc. Branding is veel meer dan dat. De bekendste definitie komt van Jeff Bezos, CEO van Amazon: “Branding is what people say about you when you are not in the room”. Het gaat dus om de perceptie, het gevoel, dat mensen bij je hebben. En de beste manier om dit gevoel over te brengen is via een verhaal.

Jouw verhaal is branding

Jouw verhaal is uniek aan jou, want niemand heeft hetzelfde verhaal. Waarom is het belangrijk om jouw verhaal te vertellen?

  • Jouw verhaal zorgt ervoor dat ideale klanten zich aangetrokken voelen en anderen niet
  • Jouw verhaal creëert een loyaliteit
  • Jouw verhaal laat zien wat jij belangrijk vindt
  • Jouw verhaal creëert emoties
  • Jouw verhaal is branding
  • Jouw verhaal verklaart jouw ‘waarom’

Vertel jouw ‘waarom’ op de ‘over ons’ pagina

Simon Sinek’s bekende speech over de ‘why’ van bedrijven is en blijft relevant. Als je hem nog niet bekeken hebt, raad ik dat ten zeerste aan! Met zijn gouden cirkel laat hij het perspectief van succesvolle leiders en bedrijven zien. In het kort gaat het als volgt:

Wat alle bedrijven doen is vertellen ‘wat’ ze doen (de buitenste cirkel): hun producten en diensten. Wat sommigen doen is vertellen ‘hoe’ ze beter zijn dan de concurrentie: wat hen uniek maakt, hun USP (Unique Selling Proposition). Wat weinigen doen is vertellen ‘waarom’ ze het doen: waarom ze ‘s morgens opstaan, wat hun drijfveren zijn, waarom mensen dit belangrijk zouden moeten vinden.

Het is nochtans die ‘waarom’ die jou niet enkel veel klanten, maar zelfs fans oplevert. Denk maar aan bedrijven zoals Apple, waar mensen voor staan aan te schuiven als ze een nieuw product lanceren!

Waarom is jouw ‘waarom’ zo belangrijk?

Wij denken allemaal dat we rationele wezens zijn die met ons verstand beslissingen nemen. Of dat maken we onszelf toch wijs. Maar de meeste aankoopbeslissingen worden door emoties gedreven, vaak onbewust. We besluiten iets te kopen omdat we ons goed voelen bij een merk, omdat we ons herkennen in de drijfveren van een bedrijf of persoon, of omdat we een persoonlijke klik hebben met de bedrijfsleider. Het is dus de kunst als ondernemer om jouw drijfveren en missie te delen met anderen, zodat zij zich emotioneel verbonden voelen met jou.

Goede voorbeelden van Simon Sinek’s ‘waarom’

Laten we eens wat grote en minder grote bedrijven bekijken die dit goed aanpakken.

Uber

Uber’s missie is: “Transportation as reliable as running water, everywhere for everyone.” Ze zeggen niet: “Wij zijn een taxibedrijf en bij ons kan je met een privé chauffeur rijden”, maar het is veel grootser dan dat. Zij streven ernaar dat iedereen privé vervoer kan betalen.

Airbnb

Airbnb’s missie is: “to connect millions of people in real life all over the world, through a community marketplace– so that you can Belong Anywhere.” Ze zeggen niet: “Wij zijn het betere en goedkopere alternatief voor een hotel”. Hun verhaal is: wij verbinden mensen, wij zorgen dat iedereen een thuis heeft over de hele wereld.

Voorbeelden van ‘over ons’ pagina’s

Maar wat met kleinere bedrijven, denk je nu misschien? Het lijkt makkelijker voor de Nike’s van de wereld om een krachtig verhaal neer te zetten. Dat klopt niet helemaal! Ook jij als (kleine) onderneming kan dit perfect doen. Daarom volgen hier een aantal voorbeelden van ‘over ons’ pagina’s die dit bewijzen.

Good Vibes Academy

Voor iedereen die als coach werkt is het ontzettend belangrijk dat klanten een goed gevoel bij je hebben. Hoe doe je dat? Door jouw ‘waarom’ (jouw drijfveren) te delen. An Mattheussen van Good Vibes Academy doet dit op een knappe manier: het begint al met een oude de foto uit haar kindertijd. Dit roept meteen de juiste sfeer op. Dan vertelt ze haar verhaal in drie delen: haar kindertijd, de zoektocht naar zichzelf en hoe ze een leven in balans creëerde. Tenslotte laat ze weten dat ze iedereen graag wil helpen om ook die balans te bereiken. Dat is haar call to action.

Stralend Mooi

Kristien Van de Ven van Stralend Mooi gebruikt ‘wie ben ik?’ als titel voor haar ‘over mij’ pagina. Ze heeft een mooie, close-up foto van zichzelf gekozen waar ze heel kwetsbaar op staat. Kristien valt meteen in de deur met haar missie: ze wil vrouwen van haar leeftijd helpen om zich beter te voelen, om meer zelfvertrouwen te ontwikkelen . Dat is een andere insteek dan meteen vertellen dat je stijl- en make-upadvies doet (haar ‘wat’). Vervolgens vertelt ze haar verhaal (haar ‘waarom’), waar velen zich in zullen herkennen. Ze is heel openhartig, wat past bij haar persoonlijkheid en haar vak: ze moet heel dicht bij haar klanten komen (zowel fysiek als emotioneel) om succesvol te zijn.  

Over ons: zelf je verhaal schrijven

Nu kan je zelf aan de slag gaan om jouw verhaal te schrijven. Je moet er niet teveel bij nadenken, dan gaat het alleen maar moeilijker worden. Gewoon pen en papier pakken en beginnen schrijven. Je kan hiervoor het gratis worksheet gebruiken.

Beantwoord deze vragen:

1. Wie wil ik helpen?

Beschrijf de persoon die je het meest wil helpen, wees zo specifiek mogelijk

2. Welk probleem los ik?

Wat is het belangrijkste probleem dat je oplost voor de mensen die je helpt?

3. Wat is het resultaat van mijn hulp?

Hoe zullen mensen zich voelen nadat jij ze geholpen hebt? Wat is het tastbare en meetbare resultaat voor hen?

4. Hoe help ik hen?

Beschrijf je methode of proces. Wat zijn de belangrijkste stappen die je neemt met de mensen die je helpt?

5. Wat is uniek aan mij?

Als je een concullega hebt die net hetzelfde doet als jij, hoe doe jij het dan anders? Wat typeert jou?

6. Wat is mijn ‘waarom’?

Waarom ben je dit begonnen?

Waarom wil je mensen helpen?

Wat is jouw drijfveer om iedere dag het beste te geven?

Nog meer tips voor jouw ‘over mij’ pagina

Ten slotte wil ik nog een laatste aantal tips meegeven:

  • Zorg voor mooie, professionele foto’s van jou (en je team)
  • Schrijf zoals je praat. Gebruik korte zinnen, houdt het luchtig en zelfs grappig als dit bij jou past. Wees niet te zakelijk.
  • Bekijk de pagina minstens 1 keer per jaar opnieuw en werk hem bij.
  • Schrijf liever te lang dan te kort. Je potentiële klanten willen veel van je te weten komen alvorens ze zaken gaan doen met jou.
  • Deel testimonials van tevreden klanten
  • Structureer de tekst, gebruik ondertitels, zet belangrijke zinnen in de verf met een citaat en belangrijke woorden in het vet.
  • Sluit af met een call-to-action: inschrijven op een nieuwsbrief of een freebie die je weggeeft in ruil voor een e-mailadres.

Veel succes ermee!

Pin It on Pinterest

Share This