Liever kijken in plaats van lezen? Then I’ve got you covered! Bekijk hieronder de mini-training van deze blog. Veel kijkplezier!

Scroll verder naar onder om te lezen. Happy reading!

#vertelpuntTVVind jij het moeilijk om je eigen teksten te schrijven? Als copywriter merk ik dat veel klanten hier moeite mee hebben. En ik snap het, want schrijven – en zeker over jezelf – is niet iets wat je 'eventjes' doet. Daarom wil ik jou in deze aflevering van VertelpuntTV een paar essentiële tips meegeven die jou helpen om jouw websitepagina's, e-mails en social media berichten te schrijven. En niet alleen te schrijven, maar op zo'n manier te schrijven dat je de oh zo belangrijke band met jouw ideale klant opbouwt. Dat jouw ideale klant denkt "wauw, zij/hij begrijpt me helemaal!". Want daar willen we naartoe met al onze copywriting. We schrijven niet voor Google of voor die verre neef die ons volgt op Facebook ;), maar we schrijven voor onze klanten. Dat vergeten we soms wel eens en daar wil ik je graag aan herinneren tijdens deze mini training.

Geplaatst door Vertelpunt communicatie en adviesbureau op Donderdag 19 september 2019
Bekijk deze blog als mini-training op video via mijn Facebook kanaal. Veel kijkplezier!

De worsteling met copywriting

Iedere ondernemer krijgt ermee te maken: copywriting, of het schrijven van je eigen teksten voor je website, social media, e-mails, blogs, sales pagina’s, etc. Eigenlijk heeft alles wat je in je zaak doet te maken met tekst. En daarom zou het natuurlijk ideaal zijn als je zelf een kei bent in het schrijven van jouw eigen teksten.

Als copywriter weet ik echter dat veel ondernemers het VRESELIJK vinden om te schrijven. De redenen die ik vaak hoor zijn:

  • Je denkt dat je het niet kan, omdat je nooit goed in het vak Nederlands op school was.
  • Je vindt dat je véél te traag schrijft.
  • Je vindt dat het in je hoofd veel beter klinkt dan op papier.
  • Je krijgt geen reactie op wat je schrijft; je post bijvoorbeeld een update op je Facebook en niemand reageert
  • Je volgt een vaste formule die je is aangeleerd door een copywriter, maar het voelt geforceerd
  • Je krijgt niets op papier omdat je niet weet wat je wil zeggen en hoe je de juiste woorden vindt die de aandacht trekken van jouw doelgroep

Dit zijn een paar zaken waar de meeste ondernemers moeite mee hebben. En ik snap het, want schrijven – en zeker over jezelf – kan heel emotioneel en beladen zijn. Het goede nieuws is dat je copywriting kan leren. En daarvoor moet je eigenlijk alles wat je in de school hebt geleerd (behalve de juiste spelling!) afleren.

Goede copywriting: vergeet wat je in de les Nederlands geleerd hebt

De angst voor het schrijven van jouw business teksten vloeit vaak voort uit een diepe overtuiging uit je jeugd dat je “niet goed bent in schrijven”. En misschien klopt dit wel (even de harde waarheid). Misschien was je wel slecht in het vak Nederlands omdat je geen essays van 2000 woorden kon schrijven met een onderbouwd betoog. Of omdat je geen gedicht kon schrijven of een recensie van een dik boek. Maar weet je wat? Dat maakt nu allemaal niet meer uit! Als ondernemer MOET je dit allemaal niet kunnen.

Luister, ik kan dit toevallig wel. Ik was heel goed in Nederlands, schreef super graag en ben dan ook uiteindelijk een doctoraat gaan doen waarbij ik heel veel moest schrijven. Maar de manier waarop ik tijdens mijn academische carrière schreef is ZO anders dan hoe ik nu als copywriter schrijf! Het is een wereld van verschil. En nee, ik hoor je nu denken “het is doordat je zo gestudeerd hebt dat je nu zo goed kan schrijven”. Klopt niet. Ok, ik weet wat grammaticaal juist is en heb een brede woordenschat. Maar, als ondernemer moet je maar 1 ding kunnen om goed te schrijven en dat is: schrijven zoals jij praat én zoals je klant praat. En om dat te kunnen moet je geen diploma’s hebben. Integendeel! Daarvoor heb je een heel ander soort kennis nodig, die veel dieper en emotioneler is. Dat is iets wat we allemaal kunnen leren. Ook jij!

“Vertel maar gewoon” werkt het beste in copywriting

Ik merk zo vaak dat mensen bevriezen als ze teksten moeten schrijven, de zogenaamde writer’s block. Er is dat wit papier, de cursor die flikkert en je hebt begod geen idee wat je moet typen. Daarom doe ik deze oefening met mijn klanten: ik doe alsof ik een van hun favoriete klanten ben en ik laat hen vertellen. Ik stel vragen en zij geven hierop antwoord. En zonder dat ze het zelf beseffen zijn ze hun teksten aan het ‘schrijven’. Omdat het gesprek opgenomen is, kunnen ze de zinnen LETTERLIJK overnemen in hun teksten.

De druk is van de ketel en de inspiratie begint te stromen. Natuurlijk moet er nog gewerkt worden aan de teksten, maar het belangrijkste is dat er wat op papier staat wat goed voelt. Wat “zoals jezelf” voelt, en niet geforceerd. En het is pas wanneer jouw teksten vanuit jezelf komen, en jouw persoonlijkheid reflecteren, dat je teksten ook impact zullen hebben. Begin met de “vertel maar gewoon”-methode om je over de eerste angst voor schrijven te krijgen.

Hoe minder professioneel te klinken in je teksten

Ja, je leest het goed: hoe MINDER professioneel te klinken in je teksten. Ik hoor zo vaak: “Ik wil professioneel klinken, want ik heb schrik dat mensen denken dat ik niet goed ben in wat ik doe”.

Dit is ook weer zo’n overblijfsel van ons Vlaams onderwijs dat ons heeft geleerd om zo afstandelijk mogelijk te schrijven in onze bedrijfscommunicatie om zo professioneel mogelijk over te komen. Maar de tijden zijn veranderd. Wij hebben als consument veel minder vertrouwen in grote bedrijven en organisaties. Wie vertrouwen we dan wel? Mensen die zoals ons klinken (en zijn). Mensen die écht zijn, en die iets zinnigs te vertellen hebben, met passie en authenticiteit.

Ik geef een voorbeeld: tijdens de bouw van ons huis kreeg ik deze offerte met volgende tekst: “Ingevolge uw prijsaanvraag, waarvoor wij U ten zeerste danken, zijn wij zo vrij hierbij offerte te laten geworden voor sanitaire en/of centrale verwarmingsmaterialen aan onze algemene verkoopsvoorwaarden en aan de hieronder vermelde bijzondere voorwaarden.”

Daar word ik letterlijk onwel van (eerlijk waar!). Welk gevoel geeft deze brief mij? Dat ik TOTAAL geen affiniteit heb met dit bedrijf; dat als er iets mis gaat, ik OOK zo’n belachelijke brief moet schrijven om iets geregeld te krijgen; en dat ze mij met ‘mevrouw’ blijven aanspreken ook als ik al 10 keer heb gezegd dat ‘Marijke’ ook goed is. Met deze mensen wil ik gewoon niet in zee gaan.

En nu komen we bij een heel belangrijk punt als het over copywriting gaat waar de meeste copywriters het niet over hebben: copywriting heeft ALLES met emoties te maken. Zoals ik met degout reageer op bovenstaande brief, zo reageren jouw lezers (en dus klanten) ook op jouw teksten. En hopelijk niet met afkeer, maar het gevoel dat ze jou kunnen vertrouwen.

Werk aan je Know-Like-Trust factor

Hoe wil je dan dat jouw lezers zich voelen? Het moge duidelijk zijn dat niemand het gevoel wil hebben dat hen iets verkocht wordt door een megalomaan bedrijf dat enkel met zichzelf bezig is. Je wil als consument het gevoel hebben dat het bedrijf vriendelijk is, dat je je op je gemak kan voelen, dat ze jou begrijpen en serieus omgaan met jouw problemen en zorgen.

Wil je dat iemand jouw diensten of producten koopt, dan moeten ze jou eerst leren kennen (know), leuk vinden (like) en vertrouwen (trust). Want we kopen bij mensen die vriendelijk zijn, waarmee we een klik hebben (omdat ze zoals ons zijn) en die ons een goed gevoel geven. Niet bij afstandelijke mensen die niet het achterste van hun tong laten zien. Toch?

Dat wil zeggen dat je VEEL moet schrijven: over jezelf, jouw bedrijf, wat je doet, hoe je mensen helpt, wat je bezighoudt, wat je anderen wil leren, enz. Op die manier bouw je het vertrouwen op. Je kan dus niet verwachten dat je met 1 e-mail of 1 Facebook bericht mensen tot kopen kan aanzetten.

Met plezier je eigen copy schrijven in 4 stappen

Ok, nu gaat het concreet worden en ik wil ik je helpen om effectief meer plezier te hebben in het schrijven van je teksten. Ik wil dat je na het schrijven van een e-mail of social media berichtje tegen jezelf zegt: ““Wow. Dat vloeide er gewoon uit. En dat was eigenlijk ook nog eens leuk om te doen.” Ik beloof je, dat is haalbaar!

Stap 1: “Ik ben een fantastische schrijver”

De eerste stap heeft alles met je mindset te maken. Zolang je denk dat je niet goed bent in schrijven, zal je ook niet goed kunnen schrijven. Want dan heb je er geen zin in, dan is er geen inspiratie en heb je het eigenlijk al opgegeven alvorens je begonnen bent. Maar het is onmogelijk als beginnende ondernemer om al je copywriting uit te besteden (en nu praat ik tegen mijn eigen winkel als copywriter ;)). Of je nu wil of niet, je zal moeten leren schrijven, want anders gaat je business het niet overleven.

Wat is de truc? De truc is om schrijven veel minder als ‘ik-moet-iets-zinnigs-op-papier-krijgen’ te zien en veel meer als ‘ik-help-mijn-ideale-klant-om-haar-probleem-op-te-lossen‘.

Zie copywriting als een manier om jouw ideale klant te ‘coachen’. Met coachen bedoel ik: hem of haar te helpen met een belangrijke transformatie in hun leven door woorden te gebruiken die hen het gevoel geven dat ze gezien en gehoord worden. Ik herhaal het nog eens, want het is zo belangrijk: als je copywriting gaat zien als een proces waarmee je jouw ideale klanten helpt om te groeien en te transformeren naar een betere versie van zichzelf, dan zal schrijven veel gemakkelijker gaan.

Bijvoorbeeld: met mijn content help ik vrouwelijke ondernemers om de moed te hebben om zichzelf meer te laten zien online. Want eens ze zichtbaarder worden op social media, hun website en nieuwsbrieven, zal hun zaak ook groeien. Dus ik geef tips (zoals deze blog) hoe je beter kan schrijven, je social media kan inzetten, SEO kan doen. Maar ik help hen ook door mijn eigen verhalen te delen, mijn eigen zorgen en uitdagingen en mijn (kleine) overwinningen. Kortom: ik begeleid hen op een pad naar meer zichtbaarheid met begrip en liefde en af en toe een duwtje in de rug.

Stap 2: Ken jouw ideale klant zoals je jezelf kent

Ken jouw ideale klant beter dan jezelf (of op zijn minst even goed). Dit is zo’n belangrijke stap dat ik er in al mijn opleidingen op hamer totdat iedereen er moe van wordt. Maar ik doe dit met een reden. Want je weet NOOIT genoeg over jouw ideale klant. Zodra je denkt het wel te weten, verlies je de voeling met hen. Blijf dus continu bijleren.

Zoals ik eerder zie zal de copy die je gaat schrijven jouw ideale klant helpen om zich gehoord en begrepen te voelen. Om dat te doen, moet je deze ideale klant heel goed kennen. Ik bedoel: de intieme details die ze niet meteen online gaan delen, maar die je tussen de lijnen door kan lezen. Of die ze je privé vertellen.

Bijvoorbeeld: soms is het moeilijk voor ons als zaakvoerders die dag in, dag uit met onze materie bezig zijn om ons nog te kunnen inbeelden hoe onze klanten zich voelen. Maar juist die gevoelens zijn oh-zo-belangrijk om te weten en te erkennen. In mijn eigen zaak spendeer ik – zoals ik al zei – bijvoorbeeld veel aandacht aan het coachen van vrouwelijke ondernemers in zichtbaarder te durven worden. Ik erken dat zichtbaarder worden online veel meer is dan een content plan opmaken en de juiste kanalen kiezen, maar dat het vooral gaat over de stap te durven zetten om actief in gesprek te gaan met je doelgroep.

Stap 3: Gebruik hun woorden

De derde stap is om de woorden van jouw ideale klant te gebruiken. Dus je moet niet enkel meer ‘natuurlijk’ praten (zoals je bent), maar je moet ook letterlijk de woorden van jouw ideale klanten gebruiken in jouw copy. Dit is een gouden tip die heel vaak over het hoofd wordt gezien. Welke woorden gebruiken jouw klanten om hun problemen/pijn/uitdagingen of dromen/visies/aspiraties uit te leggen? Hou dit bij in een lijstje waar je keer op keer naar terug gaat. Dit is puur copywriting goud!

En wanneer weet je of dit werkt? Als iemand reageert op één van jouw teksten met: “Het lijkt wel alsof je in mijn hoofd zit” of “Dit is helemaal juist waar ik op dit moment mee zit”. Dan zit je goed! Want dan heb je hun eigen woorden gebruikt, of ze het nu luid uitspreken of in zichzelf denken. Dan krijgen zij het gevoel “Zij/hij begrijpt mij!”.

Stap 4: Blijf jouw ideale klant consistent coachen

Weet je nog toen ik zei dat je jouw ideale klant moet coachen met jouw copywriting? Je begeleidt hen op een pad van waar ze nu zijn naar waar ze naartoe willen. Maar dat doe je niet 1 keer. Dat doe je keer op keer opnieuw.

Dat doe je met je wekelijkse content, zoals een blog, video show (Facebook live bijvoorbeeld), podcast of nieuwsbrief. Daar begint de coaching. Daar bouw je jouw know-like-trust factor op.

Daarna, als je iets wil verkopen, zoals een cursus, product of dienst, dan blijf je coachen terwijl je dit verkoopt met een webinar, of een serie e-mails.

Tenslotte blijf je coachen, ook als je ideale prospect jouw klant is geworden. Want of je nu een advocaat, gezondheidscoach, boekhouder of winkeleigenaar bent, je helpt jouw klanten om zich beter/anders/rijker/voldaner te voelen, op jouw eigen manier, met jouw eigen passie.

En dan zullen de klanten blijven komen. Omdat ze zich goed bij jou voelen.

Conclusie: de beste copywriting tips

Als copywriter weet ik dat veel ondernemers het VRESELIJK vinden om hun eigen teksten te schrijven. En ik snap het, want schrijven – en zeker over jezelf – is niet iets wat je ‘eventjes’ doet. 
Daarom wil ik jou in deze blog een paar essentiële, over-het-hoofd-geziene tips meegeven die jou zullen helpen om jouw websitepagina’s, e-mails en social media berichten te schrijven. 
En niet alleen te schrijven, maar op zo’n manier te schrijven dat je de oh-zo belangrijke band met jouw ideale klant opbouwt. Dat jouw ideale klant denkt “wauw, zij/hij begrijpt me helemaal!”. 
Want daar willen we naartoe met al onze copywriting. We schrijven niet voor Google of voor die verre neef die ons volgt op Facebook ;), maar we schrijven voor onze klanten. Dat vergeten we soms wel eens en daar wil ik je graag aan herinneren met deze blog.

Nog vragen? Of wil je graag wat advies hoe je deze tips implementeert in je eigen zaak? Contacteer mij dan via [email protected] Ik help je graag verder! Houd mijn Facebook pagina in de gaten voor workshops, zowel online als offline (in het mooie Belgische Limburg) en online cursussen.

Pin It on Pinterest

Share This