Toen ik twee jaar geleden besliste in het communicatiebedrijf van mijn vader te stappen, wist ik eigenlijk niets van marketing of hoe je een bedrijf runt. Daarom heb ik de laatste jaren heel veel geïnvesteerd in opleidingen.

Mijn zoektocht naar kennis

In Berlijn deed ik een social media en SEO cursus (in het Duits nog wel, dat was een uitdaging!). Hier leerde ik dat het vooral om de marketingstrategie gaat en veel minder om leuke beelden maken in canva. Een jaar later, en nog geen drie dagen nadat ik terug naar België was verhuisd, ging ik naar een 2 daagse workshop van Carl van de Velde. In zijn opleiding gaf hij me de nodige inzichten in alle aspecten van ondernemerschap: marketing, sales, HR, mindset, leiderschap, enz. Maar ik voelde dat er nog iets miste, ik wilde ook leren hoe ik als vrouw kon ondernemen, hoe ik kon ondernemen vanuit het hart, vanuit een passie die ik voelde. Zo vond ik mij twee mentoren: Yulia Starck en Sigrun, die me iedere dag leren hoe ik mijn zaak kan doen groeien zonder uit balans te treden. Daarnaast beluister ik dagelijks podcasts over marketing, ondernemerschap, copywriting, SEO, enz.

Vanuit deze kennis en mijn eigen ervaringen in het begeleiden van klanten naar meer zichtbaarheid, wil ik de drie grootste marketingfouten delen die ik ondernemers vaak zie nemen.

de 3 grootste marketingfouten voor vrouwelijke ondernemers
De masterclass ‘De 3 grootste marketingfouten’ kan je ook bekijken op mijn Facebook pagina door op de afbeelding te klikken.

Marketingfout 1: Jezelf verschuilen achter een logo

Ik zie heel vaak dat ondernemers een logo gebruiken als profielfoto op hun Facebook bedrijfspagina. Dat lijkt misschien logisch, maar het creëert een afstand tussen jouw ideale klanten en jezelf omdat je jezelf niet laat zien. Mensen doen graag zaken met mensen, niet met een logo. Ben je de zaakvoerder van een eenmansbedrijf, dan moet je zeker je eigen foto als profielfoto nemen. Heb je een team, zorg er dan voor dat er foto’s van je team op je Facebook omslag zijn of bij de info knop. Zodat jouw klanten jouw de mensen achter jouw bedrijf kunnen leren kennen.

Marketingfout 2: Te grote focus op ‘vullen’ van social media

Ik krijg heel vaak te horen van klanten dat ze “actiever moeten zijn op social media”. En met “actiever” bedoelen ze dan meer berichtjes posten. Maar, als je niet goed weet wat te posten ga je vooral tijd steken in mooie foto’s of graphics maken (We’ve all been there, ik ook ;)). Je lijkt dan druk bezig met iets waardevols, maar eigenlijk is het puur tijdverlies. Het is alsof je een ongeïnspireerd cadeautje hebt gekocht dat je nog snel even in duur inpakpapier inpakt om het toch beter te maken. De boodschap is en blijft hetzelfde: “Ik heb geen moeite gedaan om een mooi cadeau te kopen”

Kan jij je ook verliezen in het zoeken naar de juiste foto voor op Facebook? Het maken van de mooiste visual of quote in Canva? Maar wat is je boodschap eigenlijk? Het is alsof je een ongeïnspireerd cadeautje hebt gekocht dat je nog snel even in duur inpakpapier inpakt om het toch beter te maken.

Marijke Hermans

Marketingfout 3: Geen heldere strategie hebben

Iedere ondernemer kent de paniek als je beseft dat je al een tijdje niets meer op je social media kanalen hebt gepost, of al weken geen nieuwsbrief meer hebt uitgestuurd. Vanuit die paniek ga je dan maar snel iets random posten. Meestal zijn dit niet de beste berichten, toch? Ik zie ook veel ondernemers die helemaal geen content plaatsen totdat er een speciale actie, verkoop of workshop aankomt en ze ineens heel actief beginnen promoten. Dan horen jouw (potentiële) klanten enkel van je als je hen iets wil verkopen.

Wat dan wél te doen?

Herken je jezelf in een van de veelvoorkomende fouten? Goed, want dat is stap 1 naar verandering. Nu je weet wat je valkuilen zijn, kan je er aan werken. Hoe dan? Dit zijn de 3 dingen die je zeker moet doen om succesvol te zijn met jouw marketing:

1. Jouw ideale klant leren kennen

Het maakt niet uit of je net begonnen bent met je zaak of al jaren succesvol bezig bent. Iedere ondernemer moet zijn of haar klanten door en door kennen.

Waarom?

  • Je moet weten wat de grootste uitdagingen van jouw ideale klanten zijn
  • Wat hen tegenhoudt om een oplossing te zoeken
  • Waar ze van dromen
  • Hoe ze graag tot de oplossing komen
  • Wat hen interesseert
  • Hoe ze zich voelen

Als je dit weet, kan je producten en diensten ontwikkelen die jouw klanten écht willen (en dus kopen), je kan communiceren in hun eigen woorden, je kan verkopen zonder verkoperig te zijn en nog het belangrijkste van alles: je kan hen oprecht helpen met hun problemen.

2. Jouw verhaal vertellen

Vertel niet alleen wat je doet (de producten of diensten die je verkoopt), hoe je het doet (wat jou uniek maakt, jouw USP) maar vooral waarom je doet wat je doet. Waarom je ’s morgens opstaat, wat jou drijft en waarom iemand dit belangrijk zou moeten vinden?

Waarom is jouw verhaal vertellen zo belangrijk? Jouw verhaal:

  • Maakt jou uniek
  • Trekt ideale klanten aan en stoot anderen af
  • Zorgt ervoor dat jouw klanten zich verbonden voelen met jouw bedrijf
  • Laat zien wat jij belangrijk vindt
  • Creëert emoties bij jouw klanten

En emoties is wat ons drijft om iets te kopen, hoe rationeel we ook denken te zijn 🙂

3. Content strategie uitwerken

De fout die ik velen zie maken is dat ze wel actief zijn op social media, maar dat ze totaal geen plan van aanpak hebben. En dat begrijp ik helemaal, want als je actief op Facebook en Instagram zit, dan lijkt het alsof je goed bezig bent. Maar wie zijn diegenen die je posts liken? Vooral familie en vrienden? Zijn zij jouw ideale klanten?

Waarschijnlijk niet….

En wat met content op je website zoals blogs en sales pagina’s, nieuwsbrieven, gratis workshops, freebies, etc.? Dat is ook content!

Jouw social media activiteiten dienen ter ondersteuning van jouw content marketing plan: het is één mogelijke manier om in contact te komen met jouw ideale klanten.

Denk dus na over je grotere contentplan en niet enkel over de vraag wat je nog eens op Facebook gaat zetten. Met andere woorden: hoe word jij vandaag gevonden door jouw ideale klanten?

Samenvatting: marketing die wel en niet werkt

Welke marketing valkuilen kan je beter proberen te vermijden?

  • Denken dat je jouw ideale klant wel kent
  • Niet jezelf te durven laten zien 
  • Communiceren zonder plan
  • Te druk zijn met en te grote focus op social media

Waar moet je wel je energie in steken als het op marketing aankomt?

  • Je klant door en door leren kennen, d.w.z. de pijnpunten, angsten en dromen begrijpen. Hoe doe je dat? Vraag het gewoon via een enquête, in een mail of in een persoonlijk gesprek.
  • Jouw verhaal vertellen, zodat je een emotionele verbinding maakt met jouw (potentiële) klanten. Hoe doe je dat? Ga op zoek naar jouw ‘waarom’, naar jouw persoonlijke drijfveer om te doen wat je doet.
  • Content plan maken, dat niet enkel op social media is gericht. Hoe doe je dat? Bedenk eens wat jouw klant interessant zou vinden i.p.v. wat jij wilt vertellen

Nog vragen? Of wil je graag wat advies hoe je deze tips implementeert in je eigen zaak? Contacteer mij dan via [email protected] Ik help je graag verder! Houd mijn Facebook pagina in de gaten voor workshops, zowel online als offline (in het mooie Belgische Limburg) en online cursussen.

Pin It on Pinterest

Share This