We leven in zware tijden. De economie dreigt in het slop te geraken, de retailers kreunen onder vaste kosten en geen inkomsten, leveranciers worden niet meer betaald en het hele economische bestel krijgt zware klappen te verduren. En toch zullen we op een bepaald moment uit deze coronacrisis geraken. Dé hamvraag zal dan zijn: “Hoe zorg ik ervoor dat mijn bedrijf dan nog bestaat en een vliegende doorstart kan nemen?” Het antwoord op die vraag is: communiceren!

Uiteraard is er meer dan dat. Je financiële situatie zal ook ingrijpende maatregelen vereisen, maar daar zijn de regering en de banken mee bezig. Premies, langere terugbetalingstijden, uitstel van aflossingen, uitstel van belastingen en RSZ … Er wordt aan gewerkt zodat we kunnen hopen dat de schade op dat vlak enigszins beperkt zal worden. 

Coronacrisis holt oude manier van zaken doen uit

Máár, ook na de crisis zal perceptie van doorslaggevend belang zijn. Voor de crisis was het al zo dat het enorm belangrijk was dat de perceptie van jouw business door potentiële klanten van enorm belang was. Er waren bedrijven en retailers die dat nog niet in de gaten hadden, maar die konden overleven op de oude manier van zaken doen. Wel, die oude manier is door deze crisis volkomen uitgehold. Als je nu niet zichtbaar bent in de markt, zal je het ontzettend moeilijk krijgen om na de coronacrisis je wagonnetje weer aan de economische trein te haken. 

Het is NU de hoogste tijd om je voor te bereiden op het post-coronatijdperk. Het is NU van levensbelang om je communicatie op peil te brengen of te houden. Het is NU dringend noodzakelijk om na te denken over je communicatie en marketing GEDURENDE en NA de crisis. 

Vijf pertinente vragen in verband met je communicatie

Ik zal je enkele vragen stellen. Als een van de antwoorden “Nee” is, dan is actie zeer wenselijk.

1/ Heb je een doorzichtig, goed onderbouwd en vlot te lezen bedrijfsverhaal?

Heb je een doorzichtig, goed onderbouwd en vlot te lezen bedrijfsverhaal? Met andere woorden, kan je op een korte en bevattelijke manier uitleggen aan een potentiële klant of een netwerker welke de troeven van jouw bedrijf zijn en hoe je een meerwaarde kan zijn voor je gesprekspartner? En kom dan niet af met “Ik zit in de IT”, of “Ik doe iets in security.” In het beste geval heb je een duidelijke elevatorpitch waarmee je in anderhalve minuut iemand kan interesseren voor je zaak. Heb je dat niet, dan heb je een probleem. 

2/ Heb je een eigen website waar regelmatig nieuwe content op wordt geplaatst?

Heb je een eigen website waar regelmatig nieuwe content op wordt geplaatst? Want een website is meer dan een online brochure: het is het belangrijkste online marketinginstrument dat je hebt!

3/ Beschik je over sociale mediaplatformen?

Beschik je over sociale mediaplatformen? Afhankelijk van de aard van je zaak zou je op één of enkele van de volgende platformen moeten zitten: Facebook, Linkedin, Instagram en Pinterest. 

4/ Als je sociale mediakanalen hebt, ben je dan ook op een professionele manier actief op die pagina’s?

Als je sociale mediakanalen hebt, ben je dan ook op een professionele manier actief op die pagina’s? Dat wil zeggen: geef je content die jouw ideale klant wil lezen? Die nieuwe potentiële klanten aantrekt?

5/ Ben je een actief blogger? 

Ben je een actief blogger? Je weet misschien nog niet eens wat bloggen precies inhoudt. Dat kan. In pre-coronatijdens kon je daarmee nog wegkomen. Nu niet meer, want bloggen is dé manier om aan de wereld duidelijk te maken wie je bent, wat je doet, welke meerwaarde je in jouw sector kan betekenen, hoe goed je de materie beheerst en vooral: WAAROM je het doet. Het zal de zichtbaarheid van je bedrijf verhogen, je merk een boost geven en door het verstrekken van zinvolle en bruikbare informatie het vertrouwen in jezelf en je bedrijf verhogen.

De tekstdokter helpt je communicatie professioneel te voeren

Misschien ben je nu overdonderd en zinkt de moed in je schoenen? Alhoewel, ik denk het niet want een ondernemer is iemand wiens moed nooit in de schoenen zakt. Een ondernemer is iemand die problemen ziet, inschat, vastpakt en oplost. Zo ben jij waarschijnlijk ook iemand. En pas op: niet iedereen is op al die vlakken even onderlegd. Maar net zoals je voor je wagen naar een garage gaat en voor je ogen naar een oogdokter, kan je ook voor dit soort communicatie naar een “dokter” gaan: de tekstdokter of copywriter. Hij/zij is gepokt en gemazeld in het opzetten van sociale mediakanalen, in het beheren ervan en in het schrijven van goede teksten, zowel voor je bedrijfsverhaal als voor je sociale media posts als de blogs. Hij/zij weet welke woorden ze voor jouw business moeten gebruiken om Google naar jouw site of blogs te sturen, hij/zij weet hoe je een pakkende, catchy tekst schrijft die klanten kan bekoren en naar je toe lokken. Het is hun job, daar leven ze voor. 

Overweeg dus eens of je communicatie op punt staat of dat ze kan aangepast worden. Denk na over hoe je tijdens de crisis jouw bedrijf en merk warm kan houden en hoe je na de crisis kan communiceren om die vliegende doorstart te maken en misschien béter zaken kan doen dan ervoor. 

Wil je meer informatie of begeleiding in dat hele proces? Wij helpen je met copywritingsocial media beheer en SEO

Gratis verkennend gesprek?

Bel vrijblijvend naar 0475 655 847 of stuur een mail naar [email protected] voor een verkennend gesprek. 

Pin It on Pinterest

Share This