De vraag die ik het meest gesteld krijg over bloggen is: “waar moet ik in hemelsnaam over bloggen?”
Mijn antwoord is heel simpel: breng waardevolle inhoud waar je klanten blij van worden.
Geen irritante verkooppraat over je producten of diensten.
Niet jij en jouw bedrijf, maar de klant moet centraal staan.
Een succesvolle business blog gaat de conversatie aan met de klant door goede inhoud te brengen die hem interesseert,die hem verder helpt of inspireert, waarmee hij kan lachen of waarover hij wil discussiëren.
Het doel van zakelijk bloggen is om meer business te genereren en als expert in jouw vakgebied gekend te worden.
Schrijf dan ook niet voor eender wie, maar spreek je potentiële klant rechtstreeks aan.
Alleen zo zullen zij hun weg naar jouw blog en dus jouw zaak vinden.
Geen blog inspiratie? Waarover moet je schrijven in je blog? Deze 6 geweldige gratis hulpmiddelen geven je ontelbaar veel blogideeën. Plus een ontzettend belangrijke tip die iedere blogger moet kennen! #bloggen #business #ondernemen #kmo Click To TweetBlog inspiratie: beantwoord de vragen van je (potentiële) klanten
De basis van bloggen is dat je vragen beantwoordt die je (potentiële) klanten zich stellen.
Waar ligt je doelgroep van wakker? Wat zijn hun angsten?
Waarvan droomt je doelgroep? Waar worden ze enthousiast van?
Ik weet het: het is onmogelijk om iemands gedachten te lezen.
Toch gaan we dit proberen.
Hoe? Je weet eigenlijk al ontzettend veel als ondernemer van je eigen bedrijf. Je hebt al veel gesprekken gehad met prospecten en klanten. Je hebt – nog belangrijker – al veel geluisterd naar hen. Wat houdt hen bezig? Hoe kan je hen écht helpen?
Ook je bedrijfsverhaal – hoe jij je onderscheidt van de concurrentie – kan je helpen om te achterhalen wat voor soort vragen het interessants zijn. ⇒ Check deze blog voor tips hoe je jouw bedrijfsverhaal vindt.
En tenslotte kan je ook ontdekken wat voor soort vragen mensen aan Google stellen door keyword onderzoek. ⇒ Lees onze blog om met zoekwoordenonderzoek aan de slag te gaan.
Zelfs over de meest onsexy onderwerpen kan je eindeloos bloggen
Laten we een voorbeeld geven om duidelijk te maken hoe gevarieerd je kan bloggen over IEDER onderwerp, ook saaie technische onderwerpen.
Stel dat je graag wil ranken voor het zoekwoord ‘restaurant keukenapparatuur’. Dan zal je een reeks blogposts schrijven over alles wat met dit onderwerp te maken heeft: over de beste apparatuur zoals beoordeeld door experts, over de meest kostenefficiënte stukken van keukenapparatuur, over de nieuwste trends, over de veiligheid omtrent bepaalde apparatuur, over hoe je de beste deals kan vinden, over wat het onderhoud en de service van dergelijke apparatuur inhoudt, over de beste poetsproducten voor keukenapparatuur, enzovoorts. Ook schrijf je een verslag met mooie beelden en video’s van ieder verwezenlijkt project ter inspiratie.
Blog ideeën: de 6 beste tools voor blog inspiratie
Soms zal je weinig inspiratie hebben. Voor dergelijke momenten zijn er gelukkig een aantal trucjes. Hieronder zijn de 6 beste hulpmiddelen om ideeën voor je blogposts te vinden.
1/ Answer the public
Answerthepublic.com, selecteer NL als taal, geeft je inzicht in het soort vragen dat mensen aan zoekmachines gesteld hebben over een bepaald onderwerp. Deze vragen kan jij letterlijk beantwoorden in je blogposts.
2/ Google Trends
Google Trends (googletrends.be) laat de trending zoekopdrachten binnen Google zien: zoekopdrachten in een bepaalde categorie, zoals bedrijven of entertainment, die op dat moment veel gezocht worden. Je kan ook een zoekwoord ingeven en de populariteit van dit woord doorheen de laatste tijd zien, alsook gerelateerde zoektermen. Het is een goede tool om voeling te houden met jouw industrie en om in te spelen op nieuwe trends. Kijk ook eens naar de trends in andere landen (zoek dan op Engelse termen), dan krijg je een hele hoop meer informatie te zien. Leuk om je te laten inspireren.
3/ BuzzSumo
BuzzSumo (buzzsumo.com) is een goede, Engelstalige bron om de beste content te vinden. Zoek op je keyword en kijk welke blogposts of websites het best scoren. Laat je hierdoor inspireren.
4/ Feedly
Feedly (feedly.com) werkt vanuit hetzelfde principe als BuzzSumo. Je kunt er interessante content volgen over jouw thema’s (zoals in mijn geval business, copywriting, online marketing, etc.). Net zoals bij BussZumo krijg je alleen kwalitatieve content te zien die het heel goed heeft gedaan online: veel gedeeld, veel op gereageerd. Dit kan je inspireren voor je eigen blogs.
5/ Google zoekwoordenplanner
Zoekwoordenonderzoek is een geweldige manier om te weten te komen waar mensen naar zoeken als ze online gaan. In ons uitgebreid artikel over keyword onderzoek lees je stap voor stap hoe je hiermee aan de slag kan.
6/ Online fora
Zoek in online fora discussies over jouw thema om te ontdekken waar jouw doelgroep zich mee bezig houdt. Dat doe je door in de zoekbalk in te geven: inurl:forum + “zoekterm”. Zoals in onderstaand voorbeeld.
Conclusie: blog inspiratie
Met deze 6 geweldige tools heb je nooit een tekort aan blog inspiratie. Nog meer weten over bloggen? Lees dan ook ons artikel over hoe een succesvolle blog op te zetten.
Waar haal jij jouw blog inspiratie?
Zijn er nog tools die ik vergeten ben?
Laat het me in de comments weten!

Hallo, ik ben Marijke Hermans, SEO copywriter, online marketing coach en zaakvoerder van Vertelpunt communicatie- en adviesbureau. Ik help ondernemers om hun verhaal te vertellen en online zichtbaar te worden zodat zij meer droomklanten aantrekken en het leven kunnen leiden waar zij van dromen. Want – ik weet wel – online marketing is een uitdaging: je weet niet waar te beginnen, wat het beste werkt en hoe je alle nieuwe trends opvolgt. Geen nood, want dat is net wat ik graag doe! Ik verslind dagelijks podcasts, blogs en online webinars over social media, SEO, online marketing en copywriting.