Website basics: tips & tricks voor een website die bezoekers converteert naar klanten

Heb je een eigen website of wil je er zelf eentje bouwen?

Wil je weten wat een écht goede website onderscheidt van slechte websites?

Dan ben je hier aan het juiste adres.

Het valt me vaak op hoe weinig ondernemers begrijpen dat hun een eigen website ontzettend belangrijk is.

Veel belangrijker dan Facebook.

Velen laten hun website echter met rust eens die ‘af’ is.

Het enige probleem: een website is nooit ‘af’ of zou dat toch nooit mogen zijn.

Waarom je actief moet bezig blijven met je website en hoe zich dit rendeert las je reeds in een vorige blogpost.

In deze post kijken we naar de structuur en de essentiële bouwstenen van een website.

De vragen die we beantwoorden zijn:

1/ Hoe bouw je je website op?

2/ Wat moet er zeker op je website staan?

3/ Wat is een goede boomstructuur?

4/ Wat is een call to action & lead magnet?

First things first

Vooraleer je over de structuur en inhoud van je website kan nadenken, moet je al wat denkwerk achter de rug hebben.

In een vorige blogpost hebben we de belangrijkste vragen gesteld die je moet beantwoorden als je wil dat jouw website:

⇒ past bij jouw bedrijf en bedrijfscultuur

⇒ doet wat een website moet doen: bezoekers informeren en converteren tot klanten.

De formule voor een succesvolle website is eigenlijk simpel:

Vertel WIE je bent

WAT je doet &

WAAROM jij dat beter doet dan je concurrentie

(jouw Unique Selling Propositions)

Die inzichten zullen ook helpen om je structuur te bepalen.

Website structuur 

Je kan de structuur van je website organiseren op basis van je producten of diensten, of op basis van de doelgroepen.

Grote instellingen of bedrijven die diensten leveren aan verschillende groepen zullen hun website indelen op basis van deze doelgroepen.

Hun hoofdmenu bestaat dan uit de verschillende doelgroepen, zodat bezoekers snel kunnen weten waar de informatie staat die voor hen relevant is.

Stel dat je producten of diensten levert voor particulieren en groothandel. Dan kan je die twee doelgroepen apart aanspreken op de homepage en leiden naar de desbetreffende pagina’s. Bij ziekenhuizen bijvoorbeeld kan je als website bezoeker meteen een keuze maken tussen ‘bezoeker’, ‘patiënt’, ‘leverancier’ of ‘professional’. Vacaturewebsites werken op dezelfde manier omdat zowel werkzoekenden, jobhunters en werkgevers de website zullen bezoeken.

De meeste van ons zullen hun website indelen op basis van producten of diensten.

Grote webshops zoals Bol.com werken met megamenus om alles overzichtelijk te maken. Het is geen sinecure om na te denken over de honderden categorieën.

Gelukkig heeft de gemiddelde KMO het iets makkelijker op dat vlak, wat niet wil zeggen dat je niet wat denkwerk in de categorisering van je producten of diensten moet steken.

Het belangrijkste hier is wederom om vanuit de (potentiële) klant te denken.

Gebruik geen vakjargon maar benoem je diensten of producten in de taal van de klant. Kom erachter hoe de klant naar jouw producten zoekt online. Welke woorden gebruiken bestaande klanten voor je producten? Dit is ook ontzettend belangrijk vanuit SEO perspectief.

En tenslotte: geef niet teveel keuzes.

Uit tal van onderzoeken blijkt dat mensen niet graag teveel keuzes hebben. Som dus niet al je diensten op in de navigatiestructuur als dit er tientallen zijn. Hou het bij de belangrijkste en kies dan voor een ‘overige diensten’ pagina om de rest te vermelden.

 

De 4 essentiële bouwstenen van een website

Houd je website simpel en overzichtelijk, zowel wat grafische vormgeving als inhoud betreft.

Bezoekers van je website willen geen detectivewerk moeten doen om uit te zoeken welke diensten en producten je verkoopt.

Dan zullen ze het al snel opgeven en naar de concurrentie gaan die wél hun vragen beantwoordt.

Zorg als ondernemer dus dat JIJ het detectivewerk voor je klanten hebt gedaan. Dat je weet wat bezoekers van je website nodig hebben om een beslissing te nemen.

Waaraan moet een goede website voldoen? Wij sommen de drie belangrijkste bouwstenen op.

1/ Eenvoud in navigatie

2/ Call to action

3/ Mobielvriendelijkheid

4/ Blog

1/ Eenvoud in navigatie: de beste navigatiestructuur

Een bedrijfswebsite moet enorm simpel zijn in gebruik.

Je hebt een paar seconden de tijd om je bezoeker te overtuigen dat je website het waard is om langer rond te kijken. Dat jouw bedrijf het dus waard is.

De allereerste regel is daarom: hou het simpel, zo simpel mogelijk. En dat begint met de structuur of navigatie.

Je creativiteit moet je niet kwijt in de navigatiestructuur. Dat werkt alleen verwarrend en zal ook niet mooi ogen. Korte termen zoals ‘producten’, ‘diensten’, ‘over ons’ zijn te verkiezen omdat de bezoeker meteen weet wat hij daar kan vinden. Ook de locatie van de navigatiebar is iets waarmee je best niet creatief gaat worden. Meestal staat die rechts of bovenaan. Een linker kolom komt een beetje gedateerd over.

De navigatie bestaat uit de belangrijkste pagina’s van je website.

Zie het als een rondleiding doorheen de belangrijkste bezienswaardigheden van je website – en uiteindelijk dus van je bedrijf. Daartegenover staat je sitemap: al je pagina’s, dus ook pagina’s die niet meteen moeten opvallen zoals privacybeleid of verkoopsvoorwaarden.

Een duidelijke navigatiestructuur bestaat uit de volgende elementen:

Homepagina

Een goede homepage beantwoordt de vragen wie je bent, wat je doet en waarom je het doet op een beknopte maar overtuigende manier.

Het antwoord op de vraag wie je bent kan in 1 zin bovenaan je pagina. Wij bij Vertelpunt zeggen eenvoudigweg: ‘Wij zijn vertellers’. Wat je doet moet ook meteen duidelijk zijn. ‘Wij helpen bedrijven en ondernemers hun bedrijfsverhaal vertellen’. Dan weet de bezoeker meteen of hij op het juiste adres is. Ook kan je vragen stellen die zijn pijnpunten of problemen behandelen: ‘Wil jij meer zichtbaarheid en een beter imago voor je bedrijf?, ‘Wil jij van iedere prospect een klant maken?’. Op deze vragen kan de bezoeker niets anders dan ‘ja’ antwoorden. Je nodigt hem uit om verder te lezen.

De volgende stap is hem overtuigen hoe jij met dit probleem kan helpen. ‘Wij gaan samen op zoek naar jouw bedrijfsverhaal. Want een sterk bedrijfsverhaal is de basis van alle marketing en communicatie’. Dan volgt nog het belangrijkste element: je unieke troeven of USP. Waarom moet de bezoeker voor jou kiezen en niet voor iemand anders? Je vertelt dan wat precies jouw specialisatie is, op welke unieke manier je dit aanpakt en wat voor geweldige resultaten dit geeft.

Een andere manier om de bezoeker te overtuigen van jouw unieke troeven is het delen van getuigenissen van tevreden klanten. Dat kan je op een aparte pagina doen maar veel doeltreffender zijn een paar treffende citaten op de homepagina en verspreid over al je pagina’s.

Ze zijn een ontzettend belangrijke marketingtactiek om bezoekers te overtuigen omdat ze de bezoeker social proof of sociaal bewijs aanbieden. Deze personen waren zo tevreden met jouw diensten dat ze hier vol lof over spreken. Hoe persoonlijker, hoe beter.

Dus vraag een foto van de klant en gebruik voor- en achternaam (na toestemming natuurlijk). Wat je ook kan doen is de logo’s van jouw klanten op de homepagina weergeven.

De homepagina dient ook alvast kort jouw top diensten voor te stellen. Als je veel diensten aanbiedt, ga dan voor ongeveer 6 diensten waarin je het beste bent of probeer de diensten te groeperen. Bezoekers kunnen dan doorklikken op een dienst en worden op die manier naar de betreffende pagina geleid, waar je uitgebreider in kan gaan op iedere dienst.

Er zijn steeds meer studies die aangeven dat erg lange landing pages of landingpagina’s (zoals je homepage) goed werken omdat mensen dan al beknopt alle informatie krijgen die ze nodig hebben terwijl ze simpelweg naar beneden scrollen. Je kan op je homepage dus ook nog iets over jouw bedrijf kwijt (met een button naar de ‘over ons’ pagina), over je werkwijze (met een button naar de desbetreffende pagina), verwijzen naar recente blogposts, enzovoorts.

Diensten

Op de homepagina heb je al kort je diensten voorgesteld. Bied je maar 1 dienst aan dan kan je in je menubalk deze ook benoemen in plaats van ‘diensten’. Bij meerdere diensten gebruik je een dropdown menu met individuele pagina’s voor iedere dienst. Iedere dienst heeft dan een pagina met uitgebreide informatie: uitleg over de dienst, voorbeelden (met foto’s of video’s als het kan) en getuigenissen van klanten.

Het is belangrijk iedere pagina op je website met evenveel liefde te behandelen als de homepage. Elke pagina is namelijk een zogenaamde landing page of landingspagina: bezoekers komen via Google vaak rechtstreeks op subpagina’s terecht omdat ze een specifieke dienst of product zoeken.

Omdat dit het eerste contact met je website en dus je bedrijf is, moet iedere pagina overtuigen.

Aanpak of hoe werkt het

Het is vaak een goed idee om in je hoofdmenu een pagina aan je aanpak te wijden. Het laat toe om klanten stap voor stap uit te leggen hoe je werkt, hoe het proces in elkaar zit. Door dit uitgebreid te beschrijven zal de bezoeker goed weten wat hij kan verwachten als hij met jou in zee gaat. En het spaart je ook weer wat uitleg aan de telefoon of via e-mail.

Over ons

Wanneer mensen je ‘over ons’ pagina bezoeken is hun interesse gewekt. Het is nu zaak om hun te overtuigen van de cruciale vraag: waarom zou je voor ons kiezen? Om hierop te antwoorden kan je je bedrijfsverhaal en je unieke troeven (USP) weer ter hand nemen. De bezoeker wil snel te weten komen wat hij aan jouw bedrijf heeft. Of er een klik is. Dus geen opgeblazen verhalen over hoe geweldig je bedrijf is, maar een oprecht, authentiek en persoonlijk verhaal waarin de bezoeker (dus de klant) centraal staat. Waarin je laat zien hoe je zijn problemen serieus neemt en oplost.

De ‘over ons’ pagina gaat dus wel zeker over jouw bedrijf of zaak maar je beschrijft het vanuit het perspectief van de bezoeker of klant. Omdat die wil uitzoeken wat hij aan jou heeft. Of hij op de juiste plek is om een oplossing voor zijn probleem te vinden.

Contact

Contact is de laatste tab in je hoofdmenu omdat dit is wat we willen dat mensen doen: jou contacteren. Heb je al ooit moeite gehad om contactmogelijkheden op een website te vinden? Frustrerend, toch? Zorg ervoor dat contact opnemen met jouw bedrijf super eenvoudig is. Dat kan via een item ‘contact’ in de hoofdmenu. Maak een contactformulier op deze pagina en zorg ervoor dat je het e-mailadres dat aan dit formulier is gekoppeld ook dagelijks leest! Een bonus van het laten invullen van een contactformulier is dat je ook meteen kan vragen of mensen zich willen inschrijven op je nieuwsbrief (door deze optie aan te vinken, stel dit niet automatisch in want dat lijkt op spam).

Contactmogelijkheden moeten doorheen de hele website mogelijk zijn. Je kan je contactgegevens in de footer (vast gedeelte onderaan de website) zetten zodat dit zichtbaar is op iedere pagina. Soms kan het ook heel bovenaan de website. Waar je je e-mailadres, postadres, openingsuren en telefoonnummer ook zet, zorg ervoor dat ze interactief zijn, m.a.w. dat je erop kan klikken. Postadressen worden dan in Google maps geopend, e-mailadressen openen zich in e-mailprogramma’s en zelfs telefoonnummers kunnen meteen gebeld worden op een smartphone. Dit vergemakkelijkt het maken van contact voor de bezoeker, zeker als die via zijn smartphone of tablet surft.

 

2/ Call to action & lead magnets

Een enorm belangrijk onderdeel van iedere website is de zogenaamde call to action: oproep tot actie.

Een bedrijfswebsite doet namelijk meer dan simpelweg informeren: je wilt dat bezoekers actie ondernemen. Dat ze niet simpelweg wegklikken.

Daarom is het belangrijk op bijna iedere pagina een call to action te hebben. Dat kan een oproep zijn om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief, de zogenaamde opt-in, of om contact op te nemen.

Wat tegenwoordig veel wordt gedaan is de bezoeker iets in ruil aanbieden voor zijn inschrijving op je nieuwsbrief: de zogenaamde lead magnet of weggever.

Dat is vaak een e-book of pdf bestand met daarin tips waarin je het probleem van je bezoeker adresseert. Als je een website over interieurdesign hebt, dan is je bezoeker wellicht geïnteresseerd in de 10 beste tips om je interieur nieuw leven in te blazen. Een lead magnet kan ook een kortingscode of bon zijn. Wat je ook kiest, het moet voor de bezoeker aantrekkelijk zijn zodat hij er geen seconde aan twijfelt om zijn e-mailadres achter te laten. Daarmee is hij dan automatisch aangemeld voor je nieuwsbrief. Vergeet niet dit er duidelijk bij te vermelden.

 

3/ Mobielvriendelijkheid 

Iedere website moet vandaag mobielvriendelijk zijn.

Waarom? Meer dan de helft van het internetverkeer ter wereld vindt plaats via een smartphone.

Het is zo’n belangrijke ontwikkeling dat Google er haar algoritmes op heeft aangepast: websites die mobielvriendelijk zijn – en dus snel en goed laden op smartphones – hebben meer kans om hoger te ranken in de zoekresultaten. Dat is een heel belangrijke SEO reden om te zorgen dat je website mobielvriendelijk is.

Hoe check je dat? Bekijk je website op je mobiel of bekijk hem op je desktop en versmal je scherm. Als de tekst goed leesbaar is, de knoppen en menubalk duidelijk aan te klikken zijn en je dus niet hoeft in te zoomen, dan heb je een mobielvriendelijke website.

 

4/ Blog

De laatste essentiële bouwsteen van een goede website is je blog. Een blog levert een belangrijke bijdrage aan het succes van je website. Het biedt je zoveel voordelen:

SEO: een blog helpt je om beter te ranken in de zoekresultaten (meer hierover in het volgende hoofdstuk)

  • Een kans om jezelf als expert te profileren
  • Een gemakkelijke manier om nieuwe inhoud te publiceren
  • Een eenvoudige manier om nieuwe pagina’s toe te voegen aan je website zonder je navigatie te updaten

Ja, het kost veel tijd om blogposts te schrijven. Maar het loont zich. Als je echt bezorgd bent over het regelmatig posten in een blog, noem het dan iets minder intimiderends, zoals ‘nieuws en evenementen’, ‘artikels’ of ‘advies’.


Om precies uit te leggen waarom bloggen zo’n geweldige manier is om meer bezoekers naar je website te lokken moeten we ons verdiepen in zoekmachineoptimalisatie, of kortweg SEO. Hier gaan we de in de komende blogs dieper op in: SEO voor beginners, hoe backlinks krijgen, en SEO copywriting.

 

Pin It on Pinterest

Share This