Waarom je als ondernemer moet investeren in marketing en communicatie 

Waar lig jij als ondernemer wel eens van wakker?

Bij mij is het vaak omdat ik spannende nieuwe ideeën voor mijn zaak heb die ik meteen wil uitwerken.

Of omdat ik me zorgen maak over de inkomsten.

Hebben we wel genoeg klanten?

Loopt het wel zoals het moet?

Die onzekerheid over inkomsten en budget zorgt er vaak voor dat zogenaamde ‘overbodige’ kosten zoals marketing en communicatie al snel geschrapt worden in het bedrijfsbudget.  

Volgens mij is dit een grove fout die veel ondernemers maken. 

Het probleem is dat het verlagen of verwijderen van het marketing- en communicatiebudget jouw toekomstige inkomsten zal beperken. Marketing is namelijk een investering, en zonder dit zal jouw bedrijf of onderneming niet zo snel groeien als mogelijk is. Of erger nog: niet groeien en doodbloeden. 

Zet dus steeds een budget – hoe klein ook – aan de kant voor communicatie en marketing. 

En maak slim gebruik van dit budget: doe nooit zomaar iets omdat het op dat moment een goed idee lijkt.

Bijvoorbeeld, zomaar berichtjes boosten op Facebook voor 10 euro.

Bijvoorbeeld, adverteren op Google Adwords zonder een zoekwoorden onderzoek te hebben gedaan.

Bijvoorbeeld, nieuwsbrieven uitsturen zonder een call-to-action eraan toe te voegen (= jouw lezers aanzetten om actie te ondernemen, zoals naar een blog op jouw website gaan, deelnemen aan een wedstrijd, je volgen op Pinterest, etc.).

Al deze kleine acties kosten uiteindelijk stiekem toch wel veel geld, en ook tijd. Jouw kostbare tijd die je beter in jouw core business kan steken.

Hoe kan je dan met een klein budget toch het meeste uit je marketing en communicatie halen?

Met deze 5 tips.

Marketing en communicatie hoéft niet duur te zijn. Met deze 5 tips is het mogelijk om met een beperkt budget toch mooie resultaten te behalen. Want marketing is een investering die zich loont. #kmo #ondernemen #communicatie Klik om te Tweeten

Tip 1: Maak gebruik van gratis platforms

Zichtbaar zijn met je merk is belangrijk. Gelukkig zijn er tal van gratis platforms waar je een aanwezigheid kan opbouwen. Dit zijn vooral digitale platformen. Je kunt gratis een simpele website maken (bijvoorbeeld via WordPress, Wix of Google Mijn Bedrijf). Je kunt sociale media kanalen gebruiken om gratis, of met een klein adverteringsbudget, je bedrijf een stem te geven en volgers te laten meekijken. Maar ook in de ‘echte’ wereld zijn er tal van mogelijkheden. Zoek naar manieren om jouw bedrijf te betrekken bij lokale evenementen. Kijk eens na of je je kan laten vermelden in telefoongidsen of gidsen van brancheorganisaties. Dit kost tijd, maar niet veel geld. 

Tip 2: Krijg gratis advies

De kans is groot dat je geen marketingopleiding hebt gedaan. Maar geen nood. Je kent vast wel iemand die er meer van weet dan jij. Meestal zijn zij bereid om je gratis wat advies te geven. Ze kunnen bijvoorbeeld meedenken over wat het beste social media platform om jouw activiteiten uit te bouwen (je kan niet overal aanwezig zijn!) en hoe je dit aanpakt. Ken je niemand, zoek dan gewoon via Google. Er is zoveel gratis informatie te vinden. Je kan alvast beginnen door onze blog over hoe te beginnen met social media te lezen.

Tip 3: Ken je klant

De beste manier om je marketingbudget laag te houden is door zoveel mogelijk juiste mensen te bereiken met jouw inspanningen. Geld uitgeven aan mensen die niet geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf is een verspilling van tijd en geld. Je zal dit in alle marketingboeken en -cursussen terug vinden: leer EERST je ideale klant kennen. Ga dan pas communiceren. Weet welk verhaal je wilt vertellen. Dit is geen gemakkelijke oefening. Het vergt wat tijd en inspanning. Vaak is het probleem dat je al te lang met je zaak bezig bent om te weten wat klanten écht willen. Onze blog over het belang van een sterk bedrijfsverhaal geeft je alvast wat tips om jouw doelgroep te bepalen. Dit is per definitie wat we bij Vertelpunt doen: op zoek gaan naar de unieke troeven van een bedrijf, naar het profiel van de ideale klant om op basis hiervan een marketing- en communicatietraject uit te zetten.

Tip 4: Hou het simpel

Bij het horen van deze tip slaken veel ondernemers een zucht van verlichting. Wat niemand heeft tijd. En niemand wil tijd verliezen. Hou je marketing en communicatie daarom simpel. Ga geen zaken verbeteren, optimaliseren of aanpassen als ze eigenlijk al goed genoeg zijn. Ik weet, het is moeilijk, want we hebben allemaal de neiging om verder te werken aan iets wat we goed onder de knie hebben in plaats van verder te gaan naar het volgende. De grootste tijdvreter is perfectionisme. Ga dus voor een 8 en niet voor een 10.

Tip 5: doe het – meestal – zelf

Het is perfect mogelijk om alle marketing en communicatie zelf te doen als je een KMO of zelfstandige bent. De sociale media platformen bijvoorbeeld zijn voor iedereen toegankelijk en (meestal) gemakkelijk in gebruik. Het enige wat het je kost is tijd: om het te leren (online vind je tal van informatie) en tijd om je marketingstrategie uit te voeren. Als je echter geen idee hebt waar te beginnen, je een probleem tegenkomt, of je vindt dat het allemaal te veel tijd kost en je geen resultaten ziet, dan kan je beter een professional vragen voor advies. Een professional doet slechts een paar uur over iets waar jij waarschijnlijk dagen aan zou besteden. Die uren zijn het uiteindelijk niet waard.

Conclusie: marketing en communicatie, het hoeft niet duur te zijn

Het is niet zo dat veel geld uitgeven aan marketing en communicatie altijd tot geweldige resultaten leidt. Het gaat erom je geld efficiënt en slim in te zetten. Marketing hoéft daarom niet duur te zijn. Met deze 5 tips is het mogelijk om met een beperkt budget toch mooie resultaten te behalen. Misschien vraag je je nu wel af: hoeveel moet ik dan aan marketing en communicatie uitgeven? Die vraag laat ik over aan Carl Van de Velde: hij zegt dat je ongeveer 10 % van je jaaromzet als marketingbudget moet inzetten. Dat lijkt me een mooi begin 🙂

 

Marketing en communicatie hoéft niet duur te zijn. Met deze 5 tips is het mogelijk om met een beperkt budget toch mooie resultaten te behalen. Want marketing is een investering die zich loont.

Pin It on Pinterest

Share This